Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Har läckage i packboxen och undrar hur man byter den och om det är krångligt. Vill helst inte lämna in den på verkstad av förklarliga skäl ;-// Läcker också servoolja, fast vet inte riktigt vart det kommer ifrån, har konstaterat att det inte är från slangarna som går till oljebehållaren. Oljan rinner utmed ett rör som sitter under, framför oljetråget och sen rinner det ned på hjälpramens högra balk sett från förarsätet, nnån som har råkat ut för samma?? ?:-/ Det är bilen i sign.
av Tim
Låter precis som att det skulle vara anslutningar på servopumpen som läcker, vanligt problem. Har nivån sjunkit i behållare så är det det, och det brukar bli att rinna på det sättet du beskriver. Ta en slangmejsel och känn på slangklämma som sitter på pumpen (returledningen), känn även på tryckröret på pumpen, har för mig att det är en 17nyckel som behövs!
Användarvisningsbild
av helgonet1
Vojje skrev:Vilken box?
Sorry. Den mellan motor och växellåda. :P
Användarvisningsbild
av helgonet1
Tim skrev:Låter precis som att det skulle vara anslutningar på servopumpen som läcker, vanligt problem. Har nivån sjunkit i behållare så är det det, och det brukar bli att rinna på det sättet du beskriver. Ta en slangmejsel och känn på slangklämma som sitter på pumpen (returledningen), känn även på tryckröret på pumpen, har för mig att det är en 17nyckel som behövs!
Kollade nivån och den har sjunkit, fick fylla på lite. Går det att se dessa uppifrån bilen s a s??
Användarvisningsbild
av Magnus308
helgonet1 skrev:
Du måste plocka bort växellådan, Vet inte om du har manuell eller automat.
Har du manuell låda så måste svänghjulet plockas bort också, Sen är det bara att gänga i en skruv i packboxen
och dra loss den.

Nu vet jag inte vad "krångligt" innebär för dig men för dom flesta vanliga hemmapulare är detta helt klart ett verkstadsjobb.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Magnus308 skrev:
helgonet1 skrev:
Du måste plocka bort växellådan, Vet inte om du har manuell eller automat.
Har du manuell låda så måste svänghjulet plockas bort också, Sen är det bara att gänga i en skruv i packboxen
och dra loss den.

Nu vet jag inte vad "krångligt" innebär för dig men för dom flesta vanliga hemmapulare är detta helt klart ett verkstadsjobb.
Det är manuell låda. Om man måste plocka bort vlådan så tycker jag det också :-O)
Användarvisningsbild
av Magnus308
helgonet1 skrev:Det är manuell låda. Om man måste plocka bort vlådan så tycker jag det också :-O)
Jobbet är samma som vid ett kopplingsbyte fast man måste även ta bort svänghjulet för att komma åt packboxen.
Byter du koppling samtidigt då den ändå måste plockas bort så borde du hamna runt 12000kr hos Upplandsmotor eller Bilia.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Magnus308 skrev:
helgonet1 skrev:Det är manuell låda. Om man måste plocka bort vlådan så tycker jag det också :-O)
Jobbet är samma som vid ett kopplingsbyte fast man måste även ta bort svänghjulet för att komma åt packboxen.
Byter du koppling samtidigt då den ändå måste plockas bort så borde du hamna runt 12000kr hos Upplandsmotor eller Bilia.
Dra på trissor!! Det var dyrt!! :-O) Precis vad jag trodde men man kanske kan ringa runt och kolla med andra verkstäder.

Hej! Jag har när jag köpte bilen fö[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]