Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80V8AWD
Guru skrev:Det ryktas att den vassaste versionen enbart kommer med AWD. För mycket kraft för att enbart köra FWD. :twisted:
Låter ju minst sagt lovande! Sen en modern 8-växladautomatlåda på det :grin: eller en manuell låda skulle ju inte heller vara fy skam precis..
Användarvisningsbild
av V9097
Tycker det låter skittrist. Det bytyder ju att 6-cylindriga T6 försvinner.

Jag svär på att aldrig köpa en dyr bil med bara 4 cylindrar. En budgetbil kan dock ha en fyra
av Ferraridriver
4 cyl kan inte bli premium, så är det bara. Har inte kört mindre än 8 cyl sedan 15 år. Valde V70 T6 som ny tjänstebil men den verkar ha stoppats nu. Mycket tråkigt beslut av Volvo...
Användarvisningsbild
av Guru
Ferraridriver skrev:4 cyl kan inte bli premium, så är det bara. Har inte kört mindre än 8 cyl sedan 15 år. Valde V70 T6 som ny tjänstebil men den verkar ha stoppats nu. Mycket tråkigt beslut av Volvo...
BMW 328i och Mercedes 250 CGI är båda 4-cyl. Innebär det att de inte är premium medan 335i och 350CGI är det?
Jag håller med om att gångkulturen/ljudet/etc. inte är lika bra men att säga att premium hänger på antalet cylindrar är märkligt. Premiumdrivlina kanske men är det enbart drivlinan som avgör om ett märke/modell är premium? Eller är premium kopplat till att det finns 6cylindriga drivlinor tillgänligt till modellen? Peugot 406, Citroën C5 och Ford Mondeo fanns alla med 6cyl om man ville, inte blev det en premiumbil för det.

V70 T6 stoppad? Eller menar du att ersättaren till dagens V70 inte kommer med 6cyl T6? Märkligt påstående eftersom du skriver att du "valde V70 T6 men den verkar ha stoppats nu". Det kan ju lätt tolkas som att dagens V70 inte längre är tillgänlig med 6cyl T6.
Användarvisningsbild
av V9097
Guru skrev:BMW 328i och Mercedes 250 CGI är båda 4-cyl. Innebär det att de inte är premium medan 335i och 350CGI är det?
Jag håller med om att gångkulturen/ljudet/etc. inte är lika bra men att säga att premium hänger på antalet cylindrar är märkligt. Premiumdrivlina kanske men är det enbart drivlinan som avgör om ett märke/modell är premium? Eller är premium kopplat till att det finns 6cylindriga drivlinor tillgänligt till modellen? Peugot 406, Citroën C5 och Ford Mondeo fanns alla med 6cyl om man ville, inte blev det en premiumbil för det.
Premium är ett utslitet ord som nån motorjournalist hittade på för 20 år sedan. Välj själv vad du tycker är lyxigt eller inte. :-)-)

För egen del skulle jag aldrig köpa en 4-cylindrig BMW, i så fall köper jag jag hellre en Octavia och sparar hundra tusen. För mig sitter mycket av lyxen i motorljudet.
Det lite synd att man måste ända upp till 330 för att få sex cylindrar i sin BMW, eller 350 om vi pratar Mercedes, bilar som inte är nåbara ekonomiskt för min del. Volvo har haft den goda smaken att ha 5-cylindriga motorer i för många en nåbar prisklass, någon som snart är ett minne blott :-(
av perhall
Så får också 328i/528i samt Merca 250 genomgående kommentarer i tester för att de inte är så premium med det fyrcyl motorljudet. Men vem vet, man kanske vänjer sig.../PH
Användarvisningsbild
av Guru
perhall skrev:Så får också 328i/528i samt Merca 250 genomgående kommentarer i tester för att de inte är så premium med det fyrcyl motorljudet. Men vem vet, man kanske vänjer sig.../PH
Instämmer. Tittar man även på diesel så är 4cyl bland de osexigaste motorljudet man kan hitta...
Men frågan är. Är motorljudet så viktigt att betäckningen premium står och faller med antalet cylindrar? När det gäller hybrider är det väl avsaknandet av ljud som är en del av känslan?
Mao, ska det låta måste det låta rätt! 4cyl är ok så länge man inte hör motorn och där är ju BMW på rätt väg i så fall (nya M5 med konstgjort motorljud). Tänk en 520d med totalt ljudisolerad motor men med 525/530d motorljud i högtalarna?
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev:Så får också 328i/528i samt Merca 250 genomgående kommentarer i tester för att de inte är så premium med det fyrcyl motorljudet. Men vem vet, man kanske vänjer sig.../PH
Det lär folk göra. Hälften av alla nybilar i sverige är ju undermotoriserade bilar med små dieselsnurror nu för tiden, motorer som till och med svensson skrattade åt för bara lite drygt 5 år sedan.
Kan man spara någon krona så kan svensken stå ut med vad som helst.

/Martin
av Ferraridriver
MartinS skrev:
Det lär folk göra. Hälften av alla nybilar i sverige är ju undermotoriserade bilar med små dieselsnurror nu för tiden, motorer som till och med svensson skrattade åt för bara lite drygt 5 år sedan.
Kan man spara någon krona så kan svensken stå ut med vad som helst.

/Martin
Men dessa människor som väljer att undermotorisera sina bilar lär ju fortsatt tro att de kör en premiumbil eller vad vi nu vill kalla det. Jag ser inte en BMW eller MB med en liten diselsnurra som premium. På samma sätt blir inte en V70 premium oavsett vad Volvo sätter för motor i den. Det skiljer helt enkelt allt för mycket mot motsvarande BMW eller MB på alla andra plan.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE