NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av G-kraft
Fick information från en volvo verkstad om att det är möjligt att kunna byta mätarhus från den gamla till den nya faceliften på modell s40n, alltså från en 2007 till 2009, behövs nog bara omprogrammering, men sedan har information från annan verkstad sagt att det kommer inte att funka, kan bli mycket fel med kopplingar av ström och dylikt. Så det kommer inte att gå. Undrar om nån här inne har erfarenhet eller vet mer om detta....

Varför skulle det inte gå, det är samma koppling av kabel på baksidan.
av MichaelB
Hallå, Jag har bytt mätarhus på min V50 2007 nu till ett mätarhus från en 2009, allt fungerar perfekt.
Finns dock 2 saker som man bör tänka på, ovanpå mätarhuset från 2007 siter en kabel till en plast dosa som inte finns på 2009, den sitter fastskruvad på 2007 mätarhus, jag skruvade loss den 2 st tolkskruvar satte fast den på annan plats, denna dosa är till för ta emot nyckelns signaler för att låsa och låsa upp bilen, upptäckte jag då jag inte hadde kabeln fastsatt i den när jag behövde låsa bilen för att gå ifrån en stund så utan den kan du ej låsa den med fjärdossan.
Sedan undrar jag ang klockan hur ställer ni klockan i era bilar som har 2009, i min 2007 fanns det en pinne i nedre delen i mätarhuset man vred på typ som den man nollställer trippmätaren men den har inte mätarhuset från 2009. Så hur ställer ni klockan på era v50 2009.

Annars fungerar allt så det enda jag inte lyckats få fart på är att ställa klockan.
Användarvisningsbild
av grillchips
I min v50-08 så ställer jag in klockan via stereon. Inte svårare än så. :)
av johl
Hur har du löst miltalet i det nyare mätarhuset? Vad jag har förstått så ligger all information om miltal i mätarhuset.

Med vänlig hälsning,

Jörgen
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]