Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
basberoende skrev: Elfelet verkar vara relä relaterat då dom gör lite som dom själva vill under uppstart. Sen är nog en ballas sönder med då inte en annan lampa fungerade heller.
Hur har du kopplat de reläerna?
De ska ju inte bry sej om uppstarten av xenon,iallafall inte om de är tillräckligt kraftiga & alla anslutningar är ok med riktiga kabelskor & riktig jordning.
tomsa skrev:
basberoende skrev: Elfelet verkar vara relä relaterat då dom gör lite som dom själva vill under uppstart. Sen är nog en ballas sönder med då inte en annan lampa fungerade heller.
Hur har du kopplat de reläerna?
De ska ju inte bry sej om uppstarten av xenon,iallafall inte om de är tillräckligt kraftiga & alla anslutningar är ok med riktiga kabelskor & riktig jordning.
kopplade som dom ska vara. Dock så är det klena kablar till reläna, reläsatser som följde med xenonet. Blir att göra med 2.5 mm2 kabel istället.
av tomsa
basberoende skrev: kopplade som dom ska vara. Dock så är det klena kablar till reläna, reläsatser som följde med xenonet. Blir att göra med 2.5 mm2 kabel istället.
Ja då vet vi att du kopplat rätt :roll:
tomsa skrev:
basberoende skrev: kopplade som dom ska vara. Dock så är det klena kablar till reläna, reläsatser som följde med xenonet. Blir att göra med 2.5 mm2 kabel istället.

Haha, näe men plus har jag kopplat i ett kopplingsplint jag har satt i motorrummet som kommer från plusmatningen (22mm2 kabel). Jord i chassi samt styrström har jag tagit från originalkblaget till extraljusen.

Men jag tror att felet är att det är klena kablar i reläsatserna som följde med xenonballasterna. Verkade inte vara grövre än 1mm2 och det är för klent. Ska riva bort allt i helgen och dra om.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag hade fabrikstillverkade xenonextraljus på förra bilen. Nordic 1300HID hette dom. 35W, osrams slimmade ballast. Dom skulle ha 16A per styck vid uppstart enligt spec. Om vi utgår från att det är ungefär industristandard så blir det ganska många ampere som ska levereras varje gång du knäpper på helljuset. Troligen mer än generatorn klarar av, så det ställer en del krav på batteriet också.

Och när jag sa att "det är lugnt att ta från pluspolen" så anade jag inte att jag hade att göra med en dåre som hade 600W i xenon på framkofångaren. :lol:

Men stöddigare matning än pluspolen hittar du nog inte någonstans i bilen, annat än direkt på batteriet då.
av mbc
basberoende skrev:
tomsa skrev:

Haha, näe men plus har jag kopplat i ett kopplingsplint jag har satt i motorrummet som kommer från plusmatningen (22mm2 kabel). Jord i chassi samt styrström har jag tagit från originalkblaget till extraljusen.

Men jag tror att felet är det är klena kablar i reläsatserna som följde med xenonballasterna. Verkade inte vara grövre än 1mm2 och det är för klent. Ska riva bort allt i helgen och dra om.
Har för mig jag läst nånstans att folk har problem att driva mer än 2 relä med original styrström, sök lite här så hittar du säkert nåt.
Styrström och jord kan va klena kablar ska funka ändå, grov kabel till 30 och på 87 som går vidare till extraljusen
mbc skrev:
tomsa skrev:

Har för mig jag läst nånstans att folk har problem att driva mer än 2 relä med original styrström, sök lite här så hittar du säkert nåt.
Styrström och jord kan va klena kablar ska funka ändå, grov kabel till 30 och på 87 som går vidare till extraljusen

Mnja, jag har tagit signalen från volvos original sats till extraljus för att driva mina relän. Så reläna är drivna av ett relä ;) Finns ju dock dom som har kopplat dubbla 55w halogen direkt på det uttaget.

Perc: Vadå dåre? :P Kör under udda tider och långa sträckor så det är skönt med lyse då. Kan tillägga att det är 220w xenon i backljuset med som kan tändas med separat knapp inne i bilen. Börjar misstänka att mitt batteri börjar bli dåligt, suttit där sen mars 2007 och varit med i 28 000 mil nu så överväger att byta innan det lämnar in. Hade innan 3 st 75w xenon som jag drev på volvos original kablage för extraljus utan problem, men detta felet kom när jag bytte till andra reläsatser. Så jag tror felet är för klena kablar i reläsatserna som följde med. Har köpt hem nya relän samt kabel idag, så det blir ett relä/extraljus och 2.5mm2 kabel mellan relä och ballast.
av mbc
Det var just det jag läst om att original styrström inte alltid orkar dra 3 relä, men drar du ett relä med styrströmmen som drar dina andra relä så är det nog inte det.
av tomsa
mbc skrev:Det var just det jag läst om att original styrström inte alltid orkar dra 3 relä, men drar du ett relä med styrströmmen som drar dina andra relä så är det nog inte det.
Men styrström för ett relä är inte många mA och den tampen ska väl klara 2x55W dvs strax under 10A.
Så felet ligger nog i klena kablar till matningen för resp relä eller till resp lampa.
Eller nåt annat hempulat i kopplingarna :wink:
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]