Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Lite kuriosa.
Då vi kör ner till Italien två gånger om året har jag jämfört förbrukningen på olika bilar. Det är frågan om att ställa in hastigheten med farthållare på cirka 100 km/h. Vidare så är det frågan om övervägande motorvägar ( cirka 80-85 %).
Med en Saab 9-5 med 150 hp blev medelförbrukningen 0,64 l/mil.
Med Volvo c70 cab som har över 200 hp blev medelförbrukningen 0,73 l/mil. Vi körde med Cabben nere när det var möjligt. Men är det viktigt att i ex.vis Tyskland hålla hastigheter på 150 km/h blir det frågan om en helt annan förbrukning per mil. Men varför stressa när det inte behövs.
Så till sist med en Volvo XC60 FWD med 175 hp fick vi en medelförbrukning på 0,52 l/mil.
Jag tror att körsättet har stor betydelse för förbrukningen.
av mattish
Visst är det körsättet som är viktigast för förbrukningen. Att köra över 100 km/h är förödande för förbrukningen..
Som tillägg till dst02s förbrukning ovan så måste det ju vara oekonomisk körning, annars är den ju smått otrevlig..

Sen att dieselmotorn (min) vid normal vardagskörning (för vår del) drar lika mycket som min passat 170hk tdi gjorde är lite tråkigt. Jag hade tillsatsvärme även i den och dsg. Även 235 breda däck på den...
Användarvisningsbild
av Guru
perhall skrev:Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan 109 och 115. Dens senare ha flera fördelar:
1. Mer vrid och effekt (marginellt men kanske märkbart)
2. Inte lika tom i botten, dvs om man kör på 1300 r/m händer det klart mer
3. Sexväxlad vilket innebär fr à tätare stegning len också aningen lägre varv på högsta växeln.
Tror dock inte att den drar mindre bränsle utan snarare lite mer pga bättre avgasrening.
Ph
Instämmer!
Närmar mig 6000mil med 109hk och har rätt bra koll på hur den går. Körde en 115hk för en tid sedan och noterade följande skillnader.

1. Mera vrid överlag. Inte lika tom i botten, bättre respons (huruvida man kan diskutera bra/dålig respons på lågvarv med 1,6 diesel är en annan sak :D ) och mycket starkare. Visserligen inte sommarväglag men 115hk spann loss i situationer/gaspådrag där min 109hk inte hade orkat göra det. Mycket bättre körbarhet då det i vanlig körning aldrig saknas kraft.

2. Ingen skillnad på effekten (109hk vs 115hk ligger ändå inom felmarginalen). Dvs max acceleration på högre varv upplevde jag ingen skillnad. Det är säkert skillnad om man plockar fram klockan men inget jag märkte av.

6. MMT6 istället för MTX75, dvs 6-växlad istället för 5-växlad. Tätare steg vilket passar bättre då kraften/registret är begränsat. Med 109hk hamnar jag ibland i lägen då jag måste välja mellan för låg växel/högt motorvarv eller för hög växel/lågt motorvarv. Bättre körbarhet på låga varv med 115hk i kombination med tätare steg gör stor skillnad. Ingen direkt skillnad på utväxling på högsta växeln, mindre än 3%. Dock föredrar jag spakstället till 109hk. Trevligare känsla och ingen tryck-ner-spaken backspärr som jag lyckades trycka ner i tid och otid. Visserligen en tillvänjningssak.

Jag ska byta bil efter sommaren jag har hela tiden tänkt att jag ska byta till en 5cyl diesel (D3/4) pga. bättre prestanda och körbarhet till väldigt liten förbrukningsökning. Det jag inte gillat med min DRIVe är brist på kraft/körbarhet i vissa specifika situationer och att förbrukning/prestanda inte haft rätt förhållande jämfört 5cyl diesel. 115hk har hittills inte varit ett alternativ men efter att kört den så är jag inte längre lika säker. Dock sätter ju den lägre dragvikten en effektiv käpp i hjulet om man vill dra släp tyngre än 1300kg. Bortsett dragvikten säger förnuftet D2 men hjärtat D3/4.
av dst02
mattish skrev:Visst är det körsättet som är viktigast för förbrukningen. Att köra över 100 km/h är förödande för förbrukningen..
Som tillägg till dst02s förbrukning ovan så måste det ju vara oekonomisk körning, annars är den ju smått otrevlig..

Sen att dieselmotorn (min) vid normal vardagskörning (för vår del) drar lika mycket som min passat 170hk tdi gjorde är lite tråkigt. Jag hade tillsatsvärme även i den och dsg. Även 235 breda däck på den...

Råkade överdriva lite, kollade nyss, 30,5 liter å 26,5 mil bl körning, normalt tempo, kallstarter å automat på etanol.
av perhall
Guru m fl:
jag tror detta med tom i botten kan kompenseras en del med mjukvaran. Hade tidigare en T4 MY11 och den var precis som 109 hk DrivE tom i botten, tidiga D3 led av samma sak. Min nya T4 har blivit mycket bättre och man märker att någon i smyg ger extragas i vissa situationer (mao. svårare att få motorstopp).
När DRIVe (kan inte bestämma hur jag SkA bLANDa DrIvE, alla verkar skriva olika...) kom var den ju mycket snålare än det som fanns då. En ny D2 är sannolikt aningen snålare än D3-D4. En rimlig uppskattning är nog 6-7 cl/mil. I jämförtester av D3-D4 5-cyl mot 4-cyl konkurrenter brukar Volvo ligga 1 dl högre per mil. Men då är det också testkörning. Kanske 6-7 cl vid lugn körning om man antar att D2 max drar som de fyrcyl BMW, Audi etc./PH
av dst02
Guru: jag körde V60 D2 i somras på en liten provtur och tyckte inte de va nån större skillnad på den å gamla 109 hästarn men växellådan kändes betydligt mer solid och rejäl trots de där med backen.
av mattish
Så nu är jag tillbaka efter Stockholmsresan.. V70in är en milslukare av rang!

Jag blir mer och mer nöjd med min bil och som jag har skrivit innan i tråden så saknar man väldigt sällan kraft från D2an. Powershiften sköter sig utmärkt. Nu när jag kört så är det mest motorväg och jag har kört på farthållaren inställd på skyltad hastighet, 110km/h i princip hela vägen.

På vägen upp var det bra väglag, runt noll grader hela vägen ungefär halva sträckan. Resten av sträckan var det snö och halt, men V70in är hyffsat stabil med bra dubbdäck.
Tankat uppe i sthlm gav följande resultat: km: 534.5 liter: 30.23 l/100km: 5.7
Tankade när jag kom ner till Hässleholm: km: 536.9 liter: 27.30 l/100km: 5.1

Uppresan resulterade i den här bilden: Bild

Nerresen visade så här: Bild

Det är härligt när det ser ut så här: Bild

Men siffrorna kan lika gärna se ut så här också när man kört korta sträckor och ganska mkt dieselvärme: km: 341.0 lit: 26.97 l/100km: 7.9
Användarvisningsbild
av joel80
mattish skrev:Så nu är jag tillbaka efter Stockholmsresan.. V70in är en milslukare av rang!

Jag blir mer och mer nöjd med min bil och som jag har skrivit innan i tråden så saknar man väldigt sällan kraft från D2an. Powershiften sköter sig utmärkt. Nu när jag kört så är det mest motorväg och jag har kört på farthållaren inställd på skyltad hastighet, 110km/h i princip hela vägen.

På vägen upp var det bra väglag, runt noll grader hela vägen ungefär halva sträckan. Resten av sträckan var det snö och halt, men V70in är hyffsat stabil med bra dubbdäck.
Tankat uppe i sthlm gav följande resultat: km: 534.5 liter: 30.23 l/100km: 5.7
Tankade när jag kom ner till Hässleholm: km: 536.9 liter: 27.30 l/100km: 5.1

Uppresan resulterade i den här bilden:
Spoiler »
Men siffrorna kan lika gärna se ut så här också när man kört korta sträckor och ganska mkt dieselvärme: km: 341.0 lit: 26.97 l/100km: 7.9

Jag har så svårt för att ligga o puttra i bara typ 100-103km/h (vilket 110km/h på farthållaren/hastighetsmätaren är egentligen). Speciellt om det är långresor, då det faktiskt blir rätt stor tidsskillnad.
Kör man 53 mil som dig så tar det (utan raster inräknade) 4:25tim om man håller 120km/h och 5:20tim om man håller 100km/h. Det är ju ändå nästan en timme. Kostnaden för en timme då om i räknar på ökad förbrukning med ca 1,5dl/mil (vilket verkar motsvara ungefär den ökning som blivit dom resor jag kört snabbt.) blir det ungefär 8 liter mer. Kostar dieseln 15kr är det 120kri timmen, 55 min blir då 120*,937=112kr Om jag istället kan jobba i den tiden och få betalt blir det en dålig affär att köra sakta... :)

Som det är nu så kör jag dock betydligt saktare än med tidigare bilen just p.g.a dom där jävla staplarna som är förbannat beroendeframkallande att stirra på.
Senaste resorna har jag hållit mig till 110km/h på 110-väg och ca 115km/h på 120-väg... men jag vill egentligen ligga i hastigheter runt 125km/h eller strax däröver.. då mår jag som bäst körmässigt. :)
av mattish
Jag håller med fullständigt.. På hemvägen körde jag fortare än vad jag gjorde upp som synes, men ändå snålare.. Förmodligen nerförsbacke eller nåt annat..

Och som sagt, dom där jäkla staplarna :P
Jag märkte idag att skillnaden i fartupplevelse är ganska stor mellan 110 och 120. Känns mkt bättre i 120.

Det är GPS-fart jag kör efter.. ca: 117 km/h om det är 110..
Användarvisningsbild
av Guru
Spoiler »
När min DRIVe var ny var den ännu tommare (korrekt svenska?) i botten och mycket lättare att få tjuvstopp. Testade tidigt ny mjukvara i bilen för utvärdering där jag inte fick veta vad som var justerat. Tog 5 minuter att känna skillnaden och det var stor skillnad på pedalmappningen vid take-off och lågvarv. Stor förbättring och jag tyckte då att bilen var rätt ok med tanke på den lilla motorn/stora bilen. Den mjukvaran blev senare officiell och alla andra har fått den i samband med service etc. Möjligtvis har man jobbat ännu hårdare med aggressiv pedalmappning men jag tycker att det är oväntat stor skillnad mellan 109hk och 115hk. Den skillnaden jag noterade kan jag inte kompensera i min 109hk genom att ge full gas så jag tror inte att det enbart beror på mjukvara/pedalmappning.

Orkar/kan inte lägga in någon bild men jag körde från Sälen/Lindvallen till Alingsås förra veckan. Tankade fullt vid avfärden och när jag parkerade hemma hade jag kört 47,3mil och hade 3/4 tank och 151mil kvar att köra. Har ännu inte tankat och efter vanlig jobbpendling osv. så är läget idag 92 mil körda, 3/8 tank och 62 mil kvar. Håller man högerfoten i strama tyglar så går det att köra snålt! Dock är jag vansinnigt nyfiken på hur situationen varit om jag istället kört en 5cyl diesel?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]