Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Hej. Jag tycker ändå det låter som luftläcka? Prova att klämma åt på slangen från tomgångsmotorn så att det inte kan passera någon luft där. Då ska tomgången bli riktigt låg (runt 500 rpm eller något, om motorn inte t.o.m. stannar). Blir tomgången inte så låg finns ändå luftläcka – då gäller det att hitta den. Kolla också spjällkontakten – det görs enklast med självtestet (diagnosboxen) på den motorn.
av sicnarf
Ibland kan det vara insugsläcka fast det inte visar nåt när man går loss med sprayen runt insuget under tomgång. Du har ju bytt så mycket redan,så du kan lika gärna köpa insugspackning för några kronor och byta.
av motorfreak92
Har testat att klämma åt slangen till tomgångsmotorn och motorn stannar nästan direkt men ska gå lös med multimetern och se om det kan vara nått kabelbrott men spjällkontakten vart sitter den? är det den svarta boxen på sidan av gasspjället?
av motorfreak92
Ingen som vet vad de kan vara alla mätningar jag gjort stämmer med vad som står i bruksanvisningen och har kollat efter läckor men inget händer vore synd att skrota bilen men har nästan lust att göra det... :(
Användarvisningsbild
av lennarte
motorfreak92 skrev:Ingen som vet vad de kan vara alla mätningar jag gjort stämmer med vad som står i bruksanvisningen och har kollat efter läckor men inget händer vore synd att skrota bilen men har nästan lust att göra det... :(
Jag "skummade igenom" det som skrivits. Det verkar inte som om du har "haft isär" spjällhuset. På min och även någon annan på forumet ha haft problem med att gasspjället har lossnat (två små skruvar i centrum,) vilket gjorde att tomgången varierade väldigt, oftast runt 2000rpm. Ordentlig rengöring, bortslipning av slitkanter mycket noggrann centrering (utskruvad stoppskruv) av spjället (ska i princip inte släppa igenom något ljus) och låsning av skruvarna med Loctite . Noggrann justering av spjällstopp (1/4 varv bara) och spjällkontakten, sedan har den legat på 800rpm. Läs gärna "min tråd" Bränsleproblem B234F.

Mvh
Lennart
av motorfreak92
Tack för era svar men lyckades till slut hitta ett fel i kabelstammen den var vikt under instrumentpanelen efter att jag rätade ut den så började allt i bilen fungera igen! Men tyvärr har bilen kostat mig för mycket :cry: så blev att sälja iväg den billigt till en entusiast som ville göra som jag alltså renovera den till nyskick ska få bilder på renoveringen i vår! :D
Backljus

Hej någon som har en snygg lösning p&ar[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]