Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scan164
Hejsan alla kunniga människor.

Nu är det så här att min volvo v70 2.4t -99 vitrycker vid start av motor och för att sedan efter nån minut slutar vitrycka.
det försvinner en liten mängd kylarvätska som man inte ser vart den tar vägen. Jag behöver fylla på ungefär 2-3 månader mellanrum.

En arbetskollega till mig säger att det är packningen i turbon som läcker in vatten.

Jag tror faktiskt att det är så. jag personligen ser inga andra tendenser på att det kan vara topplockspackningen.
Jag förbehåller mig dock att jag kan ha fel, jag är juh ingen expert. Men olja ser fin ut, inget vatten där inte.

Så jag har lite funderingar hur jag ska göra.

som jag har förstått det rätt enligt min arbetskollega så måste man byta turbon ??

Då undrar jag vilket aggregat som sitter i min bil. det är en B5244t årsmodell 99. motortyp nr 56 (checkat med chassinummret)

Detta är lite snurrigt för mig för enligt wikipedia så skulle jag ha samma motor som sitter i en v70 r awd version.
Och jag har inte en R version kan jag säga. Kanske nån kan hjälpa mig förstå detta ?

Nåväl. Jag har planer på att behålla min bil i många år till. då jag tycker att det är i ett bra skick i övrigt.
Och jag har seriösa planer på att effekthöja min bil.

Om det nu är så att jag behöver byta ut turbon så känns det som att jag får ett bra tillfälle att uppgradera turbon och få ut mer effekt.

Men först och främst vill jag veta vad för turbo som sitter just nu i min bil ?

Mer frågor angående trim och så kommer senare. Bättre att ta en sak i taget :)

Jag tackar för alla svar !!!!
av SubMarine
Det sitter antagligen en TD04HL-13g eller TD04HL-13t. Det finns en plåt på turbon med märkning som du kan titta på också för att vara säker. Då du har en 99:a så borde du ha 6:ans vinklade avgashus också. Men bästa är att titta på bilen vad som sitter där. B5244t finns med beteckningar efter också som B5244t2 och B5244t3 etc. Du har inte R-motorn utan en uppdaterad B5254T.
Senast redigerad av 1 SubMarine, redigerad totalt 0 gånger.
av scan164
Tack så mycket SubMarine för ditt svar.

Jag söker mycket på internet själv och man får olika bud tycker jag.
Min motortyp jag har är 56. det är samma nummer som för motorn B5254T.
fast från års 99 är det ändrat till B5244t.

Det som snurrade till det hela var att på wikipedia stod att R-modellen har B5244t.
Jag förstår bara inte hur dom kan få samma motorkod.

Skönt att få lite klarhet i det hela iaf.
Lite klokare har man blivit.

En fråga kan man se denna märkning från ovansidan ???

Jag har nämligen svårt att komma under bilen
av SubMarine
Jag har själv inte tittat på den på min bil, men att den sitter på höger sida på turbon om du tittar in i motorrummet framför bilen. Dock måste man nog ta bort luftslangen från filterboxen för att se plåten, samt kanske ta ett kort med en kamera då det är trångt. Förresten är det nog 6:ans avgashus på 13g/t turbosarna, men fortfarande vinklat.

Du råkade inte kolla på B5244T2 på wikipedia då för där står det att den är till R-bilarna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modu ... ine#B5244T

Sen kan det ju variera lite mellan olika länder vilken motor som sitter i vilken bil etc. GLT-modellerna i USA är t.ex. lättryckare med B5254T.
av scan164
Nä jag tittade inte fel.

Du är inne på den engelska versionen av wikipedia.
Jag tittade på den svenska.

gå in på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

titta på modeller och motorprogram.

Där står det R AWD B5244t Rak Femcylindrig bensinmotor med högtrycksturbo (1999 och nyare) (jag har en 99)

Och så har vi 2.5T B5254 T3 Rak femcylindrig bensinmotor med lättrycksturbo. Här stämmer allt mycket mer in på min bil (samma hk)

Men jag har juh en B5244t i min bil. Jag hoppas du förstår mitt dilemma nu. Jag har samma motorkod enligt wikipedia som R version.

Men i verkligheten sitter B5254 T3 som är uppdaterad till en B5244t. Detta är ganska snurrigt fortfarande tycker jag.

Nåväl. Jag släpper det. Jag ska göra ett försök istället att ta reda på vad jag har för turbo istället.

Tack än en gång till SubMarine för ditt tips :-)
av virtq
scan164 skrev:Nåväl. Jag släpper det. Jag ska göra ett försök istället att ta reda på vad jag har för turbo istället.
Men turbo är helt klart ett TD04HL-13g eller TD04HL-13t. Troligen 13t eftersom det är en 99a. Sen vinklat avgashus också som tidigare nämnt, men det kanske är bäst att du tittar på turboagget för att vara helt säker på saken.
av scan164
hittade den här tråden på "jag rullar"

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=52&t=5202

Den har varit till hjälp. Och med stor sannolikhet sitter ett TD04HL-13g med vinklat avgashus.
Jag har inte hunnit titta själv men det finns ingen historik på att turbinen skulle varit bytt nån gång.

Så jag kommer att utgå ifrån att det sitter ett TD04HL-13g där.

Skönt nu ska jag fundera över hur jag vill ta mig vidare med detta.

Mitt problem är inte löst men det är ingen panik än så länge.

När det gäller uppgradering av turbo och så kommer jag börja på en ny tråd på "Motorrenovering och trimning" på detta forum.

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]