Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Hej, jag är på min tredje V70II och nu är ju problemet med att defrostern inte når hela framrutan åtgärdat fr o m MY12. Men vindrutespolningen är riktigt kass. En gång i tiden var Volvo en bil som sparade spolarvätska genom torkare på strålkastarna och bra vindrutespolning. Nu tvärtom. Ska en mindre än ett år gammal V70II fortfarande ha lika kass vindrutespolning som när modellen kom 2007...?
PH
av Tim
Det har kommit andra munstycken som är kulor i så att det blir strålar istället för "dusch". Byt till dom!
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har strålar på min D3 MY13 men tycker att dusch som var på min tidigare V50 MY06 var mycket bättre!
Användarvisningsbild
av tomBer818
Mina duschar mycket lågt, går det att justera upp dom? Läste nånstans att det inte var så enkelt?
av perhall
De här med kulor.. ska man då betala några tusen för att byta till dem eller är det en goodwill-åtgärd? Man kan ju med fog påstå att de som följer med inte gör sitt jobb.../PH
av Mwi
Jag fick det på goodwill när jag klagade på det, (gällde jobb bilen) men jag är inte riktigt säker på att de är så bra. Blir rätt koncentrerad stråle, på privat bilen har jag kvar duschmunstyckena och upptill 70 är de helt klart bättre. Har anpassat mig till att göra rent rutan på 50 & 70 sträckor :D Gamla Saab 95 var riktigt bra, men om jag kommer ihåg rätt så hade den 6 strålar.
av perhall
Mwi skrev:Jag fick det på goodwill när jag klagade på det, (gällde jobb bilen) men jag är inte riktigt säker på att de är så bra. Blir rätt koncentrerad stråle, på privat bilen har jag kvar duschmunstyckena och upptill 70 är de helt klart bättre. Har anpassat mig till att göra rent rutan på 50 & 70 sträckor :D Gamla Saab 95 var riktigt bra, men om jag kommer ihåg rätt så hade den 6 strålar.
Det stämmer, även S80 gen 1 hade 6 strålar.

Det stämmer också med mina observationer, tycker spolningen funkar bra i stan men på motorväg är den risig. Var mycket bättre på min S80 MY01:). Om det nu inte blir entydigt bättre tror jag att jag struntar i att reklamera, vill inte belasta det döende Volvo Cars med en massa kostsamma garantijobb:)/PH
av ChristerN
Tycker det är milsvid skillnad mellan de sprayande och de sprutande.
Sprayande gick inte att justera upp så de kom över undre tredjedeln på rutan när jag låg i 50.
De sprutande gör jobbet mycket bättre!
Och de kostar bara ett par hundra!
När jag lät sätta in dessa + eluppvärmning kostade det bara drygt lusentappen. Bara mustyckena är säkert inte hälften av kostnaden!
av mattish
Det största problemet tycker jag är att bladen fryser och inte torkar ordentligt.. Strålarna är helt ok trots att jag föredrar dusch eftersom rutan blir blötare..
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med mattish att det största problemet på rutan är bladen.. de är jag inte nöjd med alls. Känns redan efter 400 mil som dom är dags att byta. Inte riktigt godkänt!
D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Såg det. Har provat att rensat cache fö[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]