Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Är det någon som vet hur mycket jag enklast byter strålkastartorkarmotor? Måste fronten av eller kan jag nå allt genom att ta bort strålkastare och blinkers på berörd sida?

Är det också någon som vet om det är samma motorer från 98-04 eller om det skiljer mellan fas1 och fas2?

Tack på förhand!

/Martin
Användarvisningsbild
av V40sport
Du behöver alltså inte plocka bort strålkastaren för att byta torkarmotor.
Den där skissen känns lite allmänt hållen, vet inte vilken bilmodell den avser.

Om du lossar "hasplåten" under fronten och kollar upp innanför kofångaren så kan du lokalisera torkarmotorerna.
Du bör klara av att plocka bort och byta den vägen. Jag har gjort detta själv.
Ett annat alternativ är att lossa fronten och dra ut den en smula, så du kommer åt torkararrangemanget uppifrån.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast att sitta på en pall och plocka bort strålkastaren är ju enklare än att ligga under och kräla och försöka greja "där uppe"? Jag testar den vägen så får vi se var det slutar :)

/Martin
Användarvisningsbild
av Micce1980
Meddela gärna vilket sätt du tycker var enklast.
Användarvisningsbild
av V40sport
Förstår fortfarande inte varför du ska plocka bort strålkastaren... dessutom bör du isåfall dra ut stötfångaren en aning, för att komma åt - och då kan du ju lika väl gå rakt på torkarmotorn i alla fall.
??:-/

Ska du ändå byta strålkastare så är det ju en annan sak.
Användarvisningsbild
av MartinS
Så här är min rekommendation att byta.

Höger sida, ta bort strålkastare och blinkers och byt sedan motorn. Gott om plats och man slipper ligga på marken.

Vänster sida, lossa skydd under bilen och försök lossa skruvarna till motorn underifrån (en av mina satt för hårt så jag lyckades inte underifrån), lyckas du byta så är det bra (jag tror det kan va svårt att få nya kabeln på plats också). Om inte lossar du kofångaren lite (så du kan dra fram den 2cm) med hjälp av de två 15mm bultarna rakt underifrån i balken och torxen i hjulhuset och ta sedan bort blinkers och strålkastare.

Det är trångt på vänstersidan, speciellt med tanke på anslutningarna till AC'ns torkfilter och den tjocka kabelstammen som ligger mellan batteri och strålkastarens höjdjusteringsmotor.

Pga att det är så trångt vid höjdjusteringsmotorn testade jag att montera den efteråt vid montering av strålkastaren, alltså med strålkastaren på plats, då lyckades jag med konststycket att knäcka ett fäste till reflektorn inne i strålkastaren. Ny beställd från Bilia för 200 spänn (inkl. ny packning till glaset), men den kommer inte fören på måndag. Jag har testat att limma den gamla också, vi får se om det håller.

Det blev lite större arbete än jag tänkt mig :-/

/Martin

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]