Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonne88
Har en XC70 D5 -07a som mitt i allt kan tvärdö, ibland händer det efter 500meters körning, ibland efter 10mil, ibland efter 30mil. Finns inget sammanhang mellan gångerna, kan hända i alla farter. Det är som att man skulle vrida av nyckeln bara, ingen ryckande eller bluddrande, utan bara tvärdör.
Bilen har vart in flera gånger på verkstad, men inga felkoder.
Det är bytt bränslepump i tanken, bränslefilter, tändlåskontakt (Sitter bak på tändningslåset), batteri.
2 olika verkstäder har kollat på den men hittar inget å har inga ideer.
När bilen har stannat så går den aldrig att starta direkt. Den går runt som vanligt men försöker inte ens.
Efter ca 1 minut startar den alltid på första försöket och går som om inget hade hänt. Å då kan den fungera fast 30mil igen utan minsta symptom.
När man vridit av nyckeln och tagit ur den så är det ännu kvar ett "elektroniksurr", någon box ligger väl kvar med spänning? efter typ en minut så klickar det till (nånstans under ratten tror jag) och blir helt KNÄPPtyst i bilen, och det är efter det den alltid går igång direkt när jag provar.
Det verkar som att den alltid går igång direkt, först när bilen "stängts av" helt efter typ 1minut.
Samma elektroniksurr/pip hördes i min gamla V70 2.5t -04 så det är väl inget ovanligt.
Ljudet är väldigt lågt men hörs om man lyssnar noga..
Kan det vara så att någon box "nollas" först när den blivit strömlös?

Någon med några tips eller haft liknande problem på sin volvo? roll
av Jonne88
Felkoder är kollade, visar ingenting.
Tvärdör den då eller borde den inte bluddra till?
Och det skumma är att den startar aldrig direkt, utan alltid först efter 1 minut..
av Jonne88
Kan eventuellt ha hitta felet nu efter 5-10mins felsökning.
Började följa kabelstammen som går till ECM boxen. Hittade ett ställe där en kabelhållare som ska vara nedstucken i ett hål och hålla i stammen hade lossnat.
Kabelstammen låg då an mot metall och hade nött hål i skyddsstrumpan, och skavt fram kardelerna på 3 kablar som går till 2 spridare och en impulsgivare enligt elschemat jag har.
Vet inte ännu om det är det som orsakat felet, men ledarna ska ju inte kortsluta mot metall hursomhelst..

Se bilder.

Bild

Mot det markerade stället har det skavt.
Bild

8/7 och 8/9 är spridare.
7/25 är impulsgivare
Bild
Användarvisningsbild
av hollan
Där har du garanterat felet! Om ledarna är hela isolera bra och fäst upp är dom lite av skavda klipp och löda ihop och på med krympslang

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]