- ons 13 feb 2013, 09:10
Jag förstår inte alls hur man skulle kunna spara bränsle genom att ta sig snabbare upp för en backe? Om du tror att den ökade hastigheten på backens topp skulle kunna spara mer bränsle när man sedan åker uför än vad den gjorde av med extra när du åkte upp har du skapat en evighetsmaskin, då är det bara att ansöka om nobelpriset och jag kan lova dig att du kommer få det redan i December i år.
/Martin
sorsj skrev:Alltid intressant när farthållare diskuteras. Ständigt samma missförstånd att det skulle vara sparsamt att låta farten sjunka i uppförsbackar och öka i nedförsbackar. Fysiksanningen är att (särskilt i situationer där luftmotståndet dominerar som körmotstånd) en exakt konstanthållen hastighet är mest ekonomisk (oavsett uppförs- eller nerförsbackar) och att farthållaren därör (bl.a.) är ett ekonomitillbehör.Jag är ingen fysiker men jag måste ändå motsäga mig det du säger. En konstant spjällvinkel är definitivt mer sparsamt än en konstant hastighet.
Jag förstår inte alls hur man skulle kunna spara bränsle genom att ta sig snabbare upp för en backe? Om du tror att den ökade hastigheten på backens topp skulle kunna spara mer bränsle när man sedan åker uför än vad den gjorde av med extra när du åkte upp har du skapat en evighetsmaskin, då är det bara att ansöka om nobelpriset och jag kan lova dig att du kommer få det redan i December i år.
/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts