- tis 12 feb 2013, 19:31
Jag har en liten fundering på förbrukningen när man kör med farthållare, är ute på en Sverige turné på sportlovet genom Sverige med familjen. Nollställde färddatorn hemma i Jönköping när jag bytte från E85 till BF95 vid tom tank, upp till Sundsvall körde jag mycket med farthållare och färddatorn visar 1,1L/mil. Från Sundsvall till Kiruna passar det inte riktigt lika bra med farthållare så där är det manuellt gasande, förbrukningen har gått ner till 0,95L/mil efter det och lite lägre snitthastighet.
Dra farthållaren så mycket? Brukar alltid så långt som möjligt använda farthållaren för det är skönt.
Bilen 2010 V70 2,5FT automat, kör oftast på etanol men när man skall åka på långtur så vill man inte tanka hela tiden. Snittet innan på etanol och mycket stadskörning brukar ligga runt 1,9L/mil.
Dra farthållaren så mycket? Brukar alltid så långt som möjligt använda farthållaren för det är skönt.
Bilen 2010 V70 2,5FT automat, kör oftast på etanol men när man skall åka på långtur så vill man inte tanka hela tiden. Snittet innan på etanol och mycket stadskörning brukar ligga runt 1,9L/mil.