Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S80V8AWD skrev:Angående bättre ljud så var Premium Sound (Dynaudio) standard på V8:an, likaså hastighetsberoendeservo samt summum. Iaf på MY07.
Stämmer, utom när man som jag valde "sportpaketet" (liknande R), då försvinner alltid den hastighetsberoende servon samt att man inte kan få four-c. Däremot har man ju de blå mätarna :-)
JE Jr skrev:Nej, jag tror dessvärre inte Premium. sound var std på V8, däremot High performance. Däremot har ni ju rätt i summum o hast.ber servo. Faktiskt väldigt få v8or på blocket nu som har premium sound. Undrar om det bara är exec-modellen samt den gråa i gbg?
Premium Sound fanns som tillval på basmodellen, men ingick i Executivepaketet.
NordmanV8 skrev:
JE Jr skrev:Nej, jag tror dessvärre inte Premium. sound var std på V8, däremot High performance. Däremot har ni ju rätt i summum o hast.ber servo. Faktiskt väldigt få v8or på blocket nu som har premium sound. Undrar om det bara är exec-modellen samt den gråa i gbg?
Premium Sound fanns som tillval på basmodellen, men ingick i Executivepaketet.
Yes du har rätt, 2 800 kronor har jag för mig att jag betalade extra för premium!
Var med och bjöd på S80in på netbil nyss men lade av när jag passerat lämpligt bud om nya sommarfälgar (endast hallickar har kromfälgar), vinterdäck, sannolikt sommardäck nästa år räknades med - kombinerat med att bilen saknade några utrustningsdetaljer jag egentligen ville ha. Reservationspriset nåddes aldrig heller.

Som ovan nämnts så är nog inte S80 V8 nånting som springer ur hallarna så det kommer nog nya tillfällen.
andreas_lofgren skrev:Var med och bjöd på S80in på netbil nyss men lade av när jag passerat lämpligt bud om nya sommarfälgar (endast hallickar har kromfälgar), vinterdäck, sannolikt sommardäck nästa år räknades med - kombinerat med att bilen saknade några utrustningsdetaljer jag egentligen ville ha. Reservationspriset nåddes aldrig heller.

Som ovan nämnts så är nog inte S80 V8 nånting som springer ur hallarna så det kommer nog nya tillfällen.
Kul Andreas att du vågar vara "annorlunda" och köpa en V8:a i dessa snål och dieseltider.
Nu är den ute med ett ganska lågt "köp direkt" pris: http://netbil.se/Auction/Details/14373/ ... AWD-Summum
Dock har jag släppt den pga ovan skäl.
Kan bekräfta att problemen med havererade balansaxellager på V8an gäller bara XC90 -05or. En ren konstruktionsmiss som gör att vatten samlas i ett skålformat utrymme med balansaxelns bakre lager som gavel. Efter ett visst motornummer så är problemet löst. Att göra jobbet innan det rasat blir inte billigare än när det rasat. Lagret "tar inget annat med sig".
Bortsett från detta så är V8an en väldigt problemfri motor, så länge den får lite ny olja då och då.
Serviceintervall:
Olja/oljefilter 3000 mil/1år.
Luftfilter 6000 mil.
Tändstift 12000 mil.
Aggregatrem 18000 mil.
Kamdrivningen har servicefri kamkedja som ni nog redan räknat ut. :)
Har inte avfärdat modellen. Bara exemplaret ;)

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]