Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stahre87
Jag äger en vit v70 Drive momentum 2010. Fick köpa denna med ca 5500mil på mätaren, en ägare och med med diverse kring utrustning för 125000kr. Ny servad 6000mila och ny lackad stötfångare efter ett litet 4cm reva/färg. Dessutom helrekondad. För dom pengarna är jag nöjd :) den var som förmånsbil hos en kollega så vet ju precis hur den blivit behandlad och skött innan. ville ha en större kombi då jag fått mitt första barn precis, i och med barn i bilen har man dragit ner på gasandet, så dom 109 HK duger väl vid normal körning. Ägde en Saab 9,5 2,3T innan steg 1 chip med typ 235hk. Skillnaden är enorm så klart men man vänjer sig :) dock har jag inte upplevt dessa vibrationer speciellt mycket, för hög växel på för låga varv visdt , men då växlar man!
Har tankat fullt 3 gånger sedan slutet av augusti (/kör inte speciellt mkt, men ändå) så förbrukningen kan man inte klaga på!
I det stora hela är jag jätte nöjd med min v70 men nästa blir nog ändå en med lite mer effekt. Funderar på att byta in denna och ta en begagnad d3, men får se.
av perhall
Låter som bra pris för en DrivE my10!

Värmestolar bak är alltså inte med i nordic edition, det innebär dÅ att den är mer snikutrustad än en kinetic.., är det fler grejer som saknas?/ph
av Gourmand
dst02 skrev:Mattish: min bil jag hade var de ganska mycket problem med, oavsett vad så blir inte motorn bättre eller starkare hur bra bilen i sig än var, vibrationer,slö å trött va den pga liten effekt å inget med kvaliten å göra. De var ändå hur motorn upplevdes som de frågades om å jag skrev hur jag upplevt den.

Som du ser så även dom som älskar sina volvobilsr gillar inte D2
De allra flesta som äger V70 D2 vare sig skriver eller läser inlägg på detta nätforum. Och det beror förmodligen på att de allra flesta inte känner till denna sida och ej heller är särskilt intresserade.
V70 D2 är en storsäljare och det beror naturligtvis på att det är en i grunden välkonstruerad bil med hög komfort, långsiktig hållbarhet och låga ägarkostnader, till detta skall adderas en bra motor med fullt tillräcklig effekt för vardagskörning. Det är vad denna modell handlar om och också en förklaring kring att den är en storsäljare. Jag har ju själv en hobbybil som ingen Volvo prestandamässigt kan mäta sig med. Trots det, så kan jag uppskatta en bil som V70 med D2-motorn, just för att den står för en bra bilbyggarfilosofi. Till skillnad då från de korkade modellerna V60 och allra värst nya V40.
D2 är tveklöst ett av de klokaste/vettiga motoralternativen till V70-modellen. Tyst, vridstark och snål ! Detta borde alltid premieras när man väljer bil - åtminstone när det gäller en standardbil som Volvo.
av perhall
Tyst - ja, jämfört med 2,0D/136hk/4-cyl som ju inte finns längre. Men den är knappast tystare än D3 och D4!
Håller med annars om att det är en duglig vardagsmotor och jag gillar 115 hk/6-vxl mycket bättre än 109 hk/5-vxl som hade den otäcka egenheten att vara mycket svag under 1300-1500 r/m, vilket både är farligt och jobbigt, knaske dock lite bättre om man är van.../PH
Användarvisningsbild
av ah17
Angående motorn: En vältrimmad ottomotor utan överladdning presterar cirka 100Nm/liter slagvolym.

Tex så ger följande volvomotorer:
2,0F 190Nm (V70II)
2,4i 220Nm (V70N)
B230F 180Nm (940)
D2 270Nm (V70II)

Nu är ju maxvrid inte hela sanningen. Det har gjorts studier på vilken motorkaraktär som ger mest körglädje. Den motor som flest anser leva upp till detta är en med konstant till svagt stigande momentkurva. Eftersom accelerationen följer vridmomentskurvan inser man då att hos en diesel där momentkurvan ofta lutar svagt nedåt ganska tidigt i varvtalsregistret känns acceleration mindre kul även om motorn sett till absoluta värden egentligen leverar helt okej värden. Leta gärna reda på effektdiagram över lite klassiska volvomotorer så inser man att D2:an trots allt kanske får ta en del obefogad kritik. Visst bilen är också tyngre än de tidigare volvokombimodellerna. Visst den toppar "bara" 190km/h men för en som varit med ett tag så är det trots allt ganska fort. Tiden med gravt övermotoriserade bilar är förbi.
av dst02
Gourmand skrev:
dst02 skrev:Mattish: min bil jag hade var de ganska mycket problem med, oavsett vad så blir inte motorn bättre eller starkare hur bra bilen i sig än var, vibrationer,slö å trött va den pga liten effekt å inget med kvaliten å göra. De var ändå hur motorn upplevdes som de frågades om å jag skrev hur jag upplevt den.

Som du ser så även dom som älskar sina volvobilsr gillar inte D2
De allra flesta som äger V70 D2 vare sig skriver eller läser inlägg på detta nätforum. Och det beror förmodligen på att de allra flesta inte känner till denna sida och ej heller är särskilt intresserade.
V70 D2 är en storsäljare och det beror naturligtvis på att det är en i grunden välkonstruerad bil med hög komfort, långsiktig hållbarhet och låga ägarkostnader, till detta skall adderas en bra motor med fullt tillräcklig effekt för vardagskörning. Det är vad denna modell handlar om och också en förklaring kring att den är en storsäljare. Jag har ju själv en hobbybil som ingen Volvo prestandamässigt kan mäta sig med. Trots det, så kan jag uppskatta en bil som V70 med D2-motorn, just för att den står för en bra bilbyggarfilosofi. Till skillnad då från de korkade modellerna V60 och allra värst nya V40.
D2 är tveklöst ett av de klokaste/vettiga motoralternativen till V70-modellen. Tyst, vridstark och snål ! Detta borde alltid premieras när man väljer bil - åtminstone när det gäller en standardbil som Volvo.

Visst V70 är den mest praktiska bil jag haft och mycket förnuftig i sig, ang driftkostnader och förvruknibg så är D3 å D4 lika snåla å servicekostnaderna är enligt flera här lägre så förutom inköpspriset på D2 ser jag ingen anledning att köpa den. Att "få" 30-50 häst mer gör gott, inte bara för att kunna köra fort utan också smidigt,oansträngt å med mindre vibrationer mm.
av mattish
Men där ÄR inga vibrationer i den nya versionen av motorn!

Jag har nyss anlänt stockholm efter snöiga motorvägar och jag har inte saknat kraft en enda gång idag! 55 mil och jag fick i ca 28 liter i tanken. Helt ok för att köra en stor V70 i snittfart 104 km/h på den sträckan.
Driftkostnaderna är nog ungefär dom samma och 5ans bränsleförbrukning låter jag vara osagt, men med Volvos övriga glädesiffror så tvekar jag på att den går lika snålt..

Jag säger inte emot att 30-40 hk hade skadat, men den blir betydligt dyrare, inte "miljöbil" med automat (iofs inte nya bilar längre) och jag tror inte det hade gjort mkt nytta. Den enda anledningen till att jag skulle välja en lite större motor är att jag skulle vilja ha högre dragvikt. Motorljudet i lillfemman är så mkt traktoraktigt det kan bli..
av Gourmand
D2-motorn är snålare än D3, D4, har lägre servicekostnader och som regel billigare försäkring. Att den dessutom faktsikt går just "smidigt och oansträngt" vid vanlig körning kan man väl betrakta som ren bonus. Jag tycker nog att det är ett sundhetstecken att dessa egenskaper numer har företräde framför starkare motorer i vardagsbilar/standardbilar som V70 och liknande. Hoppas i övrigt på att Volvo så småningom återkommer med lite vettigare mindre modeller än de tramsiga V60 och V40-modellerna och fortsätter på den inslagna vägen mot lägre förbrukning i sina standardbilar. I övrigt skulle Volvo säkert klara av att bygga en bra sportbil, men det är ju inte riktigt det saken gäller här.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]