Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 245an
#728082
hejsan har mig en b23e som jag bytt topplockspackning på!
å nu kommer då problemet med tändningen veven kamen å drevet till fördelarn står efter markeringar i kåpor /på remmen MEN hur ska fördelarn stå?? finns det någon markering?

bilen är jätte slö ligger man på 2000varv å gasar tar det sin tid innan de händer något på högre varv går den så klart bättre men tycker den kan gå ännu bättre
har 405topp med akam i!
av rid54
#728087
Har hört (här på forumet) att vissa motormodeller har en markering i kanten på fördelaren; där ska rotorarmen stå när cylinder 1 är i tändläge (ÖDP med ventilerna stängda). Om du har lyckats få den att gå är nog detta överspelat och det du behöver är en tändningsinställning. Då behövs inställningsdata (gör-det-självhandbok eller liknande) och en stroboskoplampa.

En bra idé är att försäkra sig om att fördelaren är "hel", dvs finns en centrifugalregulator ska den funka och alla ev vakuumslangar vara anslutna.
Mvh
/RID
av 245an
#728089
rid54 skrev:Har hört (här på forumet) att vissa motormodeller har en markering i kanten på fördelaren; där ska rotorarmen stå när cylinder 1 är i tändläge (ÖDP med ventilerna stängda). Om du har lyckats få den att gå är nog detta överspelat och det du behöver är en tändningsinställning. Då behövs inställningsdata (gör-det-självhandbok eller liknande) och en stroboskoplampa.

En bra idé är att försäkra sig om att fördelaren är "hel", dvs finns en centrifugalregulator ska den funka och alla ev vakuumslangar vara anslutna.
Mvh
/RID
jojo den startar å har kört med den så nog går den men slött
vvakum slangen sitter i fördelarn å bak på insuget vet inte riktigt om den håller jätte tätt :O
e jag dum eller har man bara stroboskoplampa till brytare? har inga brytare iaf
hur vet jag om centrifugalregulkatorn funkar?
av rid54
#728117
OK, jag kan inte motortyperna rakt av, men följande kanske kan vara till hjälp.

1. Vakuumreglering används för att höja tändningen vid låga gaspådrag i fart. Utan denna blir det sämre bränsleekonomi och i vissa fall ojämn gång OM man har en maskin med tändstyrningen i fördelaren. Man behöver inte ha "brytare", men om det finns Hallgivare eller annat "brytarlöst" arrangemang är det likvärdigt.

2. Centrifugalregulatorn sitter under "tändplattan" i fördelaren, där brytarna satt förrr i världen (och där man kan ha något arrangemang för brytarlöst system på senare modeller). Om rotorarmen och fördelaraxeln kan vridas för hand mer än ytterst lite fram och tillbaka, har man antagligen en centrifugalregulator i fördelaren. Är den frisk, så bör den fjädra lite, är den trasig är det bara som ett tydligt "glapp".

3. Om systemet har en "tändbox" som ska styra tändningens inställningar, så tyder dina symptom på att kamaxeln har hamnat lite fel ("kuggat över"). På sådana motorer styrs tändläget av "tändboxen" och inte av fördelaren, så då borde inte tändläget bli fel hur man än gör... Så länge givare för kamaxel- och vevaxelläge är OK.

mvh
/RID
av 245an
#728153
rid54 skrev:OK, jag kan inte motortyperna rakt av, men följande kanske kan vara till hjälp.

1. Vakuumreglering används för att höja tändningen vid låga gaspådrag i fart. Utan denna blir det sämre bränsleekonomi och i vissa fall ojämn gång OM man har en maskin med tändstyrningen i fördelaren. Man behöver inte ha "brytare", men om det finns Hallgivare eller annat "brytarlöst" arrangemang är det likvärdigt.

2. Centrifugalregulatorn sitter under "tändplattan" i fördelaren, där brytarna satt förrr i världen (och där man kan ha något arrangemang för brytarlöst system på senare modeller). Om rotorarmen och fördelaraxeln kan vridas för hand mer än ytterst lite fram och tillbaka, har man antagligen en centrifugalregulator i fördelaren. Är den frisk, så bör den fjädra lite, är den trasig är det bara som ett tydligt "glapp".

3. Om systemet har en "tändbox" som ska styra tändningens inställningar, så tyder dina symptom på att kamaxeln har hamnat lite fel ("kuggat över"). På sådana motorer styrs tändläget av "tändboxen" och inte av fördelaren, så då borde inte tändläget bli fel hur man än gör... Så länge givare för kamaxel- och vevaxelläge är OK.

mvh
/RID
aha tack då borde 1å 2 va bra å kolla för mig :D rotorn går att vrida lite men tänkte inte på någon glapp!
motorn e jätte slöö får ta i när man ska någon stans om amn säger såå
av rid54
#728185
OK.
Centrifugalregulatorns uppgift är att se till att tändning sker "tidigare" ju högre varv man har, så att motorn bibehåller sin kraft vid högre varvtal. Har man för hög tändning (för tidig) vid låga varv får man spikning vid pådrag och det skadar motorn. Om tändningen är för låg (för sen) vid höga varv bli motorn kraftlös. Centrifugalregulatorn ska lösa detta, genom att ha en bra tändtidpunkt vid låga varv, som sedan justeras vartefter motorn ökar varvtalet. Detta sker med vikter och fjädrar (som man inte ser om man inte tar bort tändplattan).Finns en sådan regulator i fördelaren så måste den funka om man vill ha en motor som drar OK utan att gå sönder. Det som pajar är ofta fjädrarna (blir för "slappa") eller så kärvar hela regulatorn ihop pga dålig smörjning. Ingetdera är bra...
Mvh
/RID
av 245an
#728392
rid54 skrev:OK.
Centrifugalregulatorns uppgift är att se till att tändning sker "tidigare" ju högre varv man har, så att motorn bibehåller sin kraft vid högre varvtal. Har man för hög tändning (för tidig) vid låga varv får man spikning vid pådrag och det skadar motorn. Om tändningen är för låg (för sen) vid höga varv bli motorn kraftlös. Centrifugalregulatorn ska lösa detta, genom att ha en bra tändtidpunkt vid låga varv, som sedan justeras vartefter motorn ökar varvtalet. Detta sker med vikter och fjädrar (som man inte ser om man inte tar bort tändplattan).Finns en sådan regulator i fördelaren så måste den funka om man vill ha en motor som drar OK utan att gå sönder. Det som pajar är ofta fjädrarna (blir för "slappa") eller så kärvar hela regulatorn ihop pga dålig smörjning. Ingetdera är bra...
Mvh
/RID
centrifugalregulatorn e hel iafall för den går å vrida på lätt å den fjädrar tillbaka men är ett litet litet glapp kanske ska va så (alltså inget stort)
hade stält fördelarn å rotorn så att markeringarna stog mot varandra men då gick den dåligt så far bad mig vrida öpp den å så gick den bättre å bättre nu går bilen faktiskt ganska bra :D så tack för hjälpen där!

MEN ibland när man gasar iväg så HOPPAR hela motorn te allt liksom dör å sen hoppar igång vart börjar jag felsökningen?
förslag på fel tack :D
av rid54
#728454
Inte helt lätt, men du kan få ett förslag:

1.Glapp i någon sladd som har med tändningen att göra. När du först gasar till, rör sig ju motorn lite och om det då finns någon halvbra kontaktpunkt så kan det bli temporärt avbrott (ingen tändning), men sedan återkommer kontakten och motorn går som vanligt. Sladdar/kontakter/skarvar till/från fördelaren och anslutningar till tändspolen bör kollas.
/RID
av 245an
#728693
rid54 skrev:Inte helt lätt, men du kan få ett förslag:

1.Glapp i någon sladd som har med tändningen att göra. När du först gasar till, rör sig ju motorn lite och om det då finns någon halvbra kontaktpunkt så kan det bli temporärt avbrott (ingen tändning), men sedan återkommer kontakten och motorn går som vanligt. Sladdar/kontakter/skarvar till/från fördelaren och anslutningar till tändspolen bör kollas.
/RID
nee tycket de vart lite skumt :S men nu de senaste har den inte hoppat något :O får ta å kolla mera på detta framöver
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]