Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Momo
Någon som kan hjälpa mig med en fråga angående en s60 t5 06-automatlåda.
Jag undrar ifall man kan växla från R till N till Du utan och bromsa och trycka på spakspärren när bilen står stilla?

Jag höll på klydda med stereon och då hade jag lådan på N, då råka stereon pusha till spaken till D! Och då blev jag orolig, för nu kan man både dra från R till N till D utan och varken ha bromsen i eller spakspärren i när bilen står stilla. Jag har dock alltid använt broms och spakspärren när jag byter växel på automaten, så jag har aldrig bara dragit spaken hur som helst.

Har jag kanske sabbat nåt i lådan eller någon spärr eller är det så det ska va?
av Jespersen
Ingen fara, bara när du växlar från parkering, P, som du måste hålla på bromsen. Jag växlar ofta från R till N och från N till D etc. utan att stå helt stilla.
Användarvisningsbild
av Perc
Det heter att man ska stå stilla när man byter körriktning på växellådan. I verkligheten blir det ju till en vana att man t.ex. drar från R till D medan bilen fortfarande rullar litegrann, men så att den precis hinner stanna innan D-läget hoppar i inne i lådan. Det blir lätt så när man backar ut från sin parkeringsplats hemma varje morgon i flera års tid.

Att lägga i neutralen medan bilen rullar är helt okej. Växelväljaren är dessutom konstruerad så man snabbt kan dunka spaken framåt från D till N utan att trycka in knappen. Den stannar dock på N, ska du vidare till R och P får du använda knappen.

Jag har själv tagit för vana att aldrig använda knappen när jag ska växla från D till N. På så vis hoppas jag att jag minskar risken för att råka föra spaken för långt och få i backen om jag nån gång tvingas slå ur växeln i en paniksituation. Typ att gasen fastnar, en grej som faktiskt hände mig på min gamla V70 från 98 med vajergas.

Skulle jag bott i USA hade jag väl stämt Volvo på nån miljon men jag kollade farthållaren, kollade golvmattan, slog i neutralen och sparkade till pedalen för att få loss gasen istället. Sen bytte jag gasvajer. :)
av llesrof
I verkligheten blir det ju till en vana att man t.ex. drar från R till D medan bilen fortfarande rullar litegrann, men så att den precis hinner stanna innan D-läget hoppar i inne i lådan. Det blir lätt så när man backar ut från sin parkeringsplats hemma varje morgon i flera års tid.
Det där är en vana jag aldrig lagt mig till med. Jag har fått för mig att det inte är speciellt bra :D
Användarvisningsbild
av milfshake
har också hört att det kan vara förödande för lådan att växla när bilen inte står still
Användarvisningsbild
av Perc
Samma här, men i varje fall jag optimerar ju det där så bilen rullar sina sista centimetrar medan man flyttar spaken. Då växeln väl går i har bilen stannat för ungefär en tredjedels sekund sen. :)

Att byta körriktning på lådan medan bilen faktiskt rullar ska man undvika.
av Momo
Oki takar för era svar. Läste instruktionsboken efter jag skrev detta på forumet=).
Man blir orolig när man inte vet fast nu vet man!

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]