Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Det man kan kolla på en volvoverksta är om bilan har samma mätarställning i DIm som i CEM, men om mätarstälningen ej stämmer så sätter bilen en felkod, så på nyare bilar är det onödigt att lämna in för att kolla detta.

Det man kan kolla är vilken mätarställning bilen hade vid utförda garantireprationer & det kollas mot volvos databas.

Jag tror att skruvade mätara är mycket vanligt på importbilar, då nästaan alla importbilar gått presis över 12 000 mil = inga som halst garantier finns kavar.

jag blir förvånad att dom skruvat din bil till 9 000 mil. för då har du ju avgasgaranti kvar & om du försöker ta ut nått på den så ser man att mätarstälningen ej stämmer mot tidigaare garanti jobb, förutsat att det har gjort något jobb med högre mätarställning.
Användarvisningsbild
av Mr H
Mätarställningar är altid smålurigt. All den nya tekniken i dagens moderna bilar kan kanske göra det så svårt, eller till och med omöjligt, att det "kostar mer än det smakar" att mixtra med mätarställningen.

Men, hur funkar det om jag måste byta instrument i min bil. Låt säga att instrumenthuset i min S80 -00 lägger av så totalt att endast ett utbyte är lösningen. Hur blir det då med mätarställningen? Följer den med till det ny instrumentet eller börjar det om från noll då?
av Frigge
Tyvärr är det VÄLDIGT vanligt på Importbilar att mätarställningen är skruvad. Till 99,9% skruvas den i Sverige då firmorna som Importerar bilarna tjänar stora pengar på dom på det sättet.
Att läsa av en P2 bils "rätta" mätarställning via bilens diagnos är omöjligt.
Däremot kan man gå in i Volvos system i se hur långt den gått vid dom olika garantirep som gjorts. Beroende på hur många ggr bilen varit inne kan man uppskatta hur långt den gått per år.
Byter man till ett begagnat kombiinstrument är det mätarställningen i det kombiinstrumentet som gäller. Köper man ett nytt går det programera in den riktiga mätarställningen i det kombiinstrumentet.
Jag tror inte heller att förra ägaren varit medveten om detta utan han har nog blivit lika lurad som dig den dagen han köpte bilen.

Av den här anledningen avråder jag ALLTID folk att köpa Import
Användarvisningsbild
av CarMan
Klart man kan köpa en import bil, inget fel på det. men man bör ju själv vara kunning o kolla upp bilen, samt ska priset vara så pass lågt att man är nöjd även om det fisarsig att den gått 20-30 tusen mil mer än mätaren visar
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Förbannat svagt att inte billtillverkarna gör system som är så svårskruvade att det inte skulle löna sig att göra det.
av Frigge
VolvoB20 skrev:Förbannat svagt att inte billtillverkarna gör system som är så svårskruvade att det inte skulle löna sig att göra det.

Finns det något som inte är manipulerbart idag ?
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:Förbannat svagt att inte billtillverkarna gör system som är så svårskruvade att det inte skulle löna sig att göra det.
det system som finns idag anser jeg svårmanupilerat. jag klarar iall fall inte av att manupilera det.
känner du nån eller har du ens hört talas om nån som klarar att manupilera en V70N? nä jag trode vell inte det, så som är inte direkt lätta att manupilera.
men det finna alltid nån som kan, oavset hur svårt det är. (men det är klart att det går att göra det ännu svårare. är du villig att pröjsa 100 000:- mer / bil så ska du se att det blir svårare, men inte omöjligt.

nämn ett system i värden (helt valfritt) som inte går att manupilera!
av Hellrider
CarMan skrev:
det system som finns idag anser jeg svårmanupilerat. jag klarar iall fall inte av att manupilera det.
känner du nån eller har du ens hört talas om nån som klarar att manupilera en V70N? nä jag trode vell inte det, så som är inte direkt lätta att manupilera.
men det finna alltid nån som kan, oavset hur svårt det är. (men det är klart att det går att göra det ännu svårare. är du villig att pröjsa 100 000:- mer / bil så ska du se att det blir svårare, men inte omöjligt.

öö,frigge sa ju dumt nog "kan ju jag tycka iaf" hur man gör,, det är ju hur lätt som helst,,best ett beg kombi bara så e ju saken biff
Användarvisningsbild
av CarMan
Hellrider skrev:
CarMan skrev:

öö,frigge sa ju dumt nog "kan ju jag tycka iaf" hur man gör,, det är ju hur lätt som helst,,best ett beg kombi bara så e ju saken biff
bara o bara. instrumentet ska vara inom godtjänd strukturvecka & ha den mätarställning man är ute efter. Desutom måse du även då lada en mjukvara & det kan ju inte vilken verksta som helst göra + att allt registreras i göteborg.

Jag tror defenetivt som hackar datorn
av Hellrider
CarMan skrev:
Hellrider skrev:
CarMan skrev: det system som finns idag anser jeg svårmanupilerat. jag klarar iall fall inte av att manupilera det.

bara o bara. instrumentet ska vara inom godtjänd strukturvecka & ha den mätarställning man är ute efter. Desutom måse du även då lada en mjukvara & det kan ju inte vilken verksta som helst göra + att allt registreras i göteborg.

Jag tror defenetivt som hackar datorn
behövs ingen mjukvara eftersom dim´et redan är laddat på annan bil,självklart måste det vara rätt kombi,men det är ju inget nytt att man måste köpa rätt del till sin bil eller?

Hej! Jag har när jag köpte bilen fö[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]