Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AmazonKombi
Tillförlitligheten med färddatorns bränsleföbrukning
V70 03. Förbrukningen ligger enligt datorn 20% lägre
än den verkliga förbrukningen. Synpunkter?? :shock:
Användarvisningsbild
av CarMan
10% felvsining är inomtoleranserna. datorn kan ju inte mäta den exakta mängden, den beräknar mängden utefrån öppningstiden å insprutarna.
färd datorn ger en fingervisning om bränsleförbrukningen, den är inte det exakta instrumentet du skagå på.
om du kar bränsle värmare så tar ju den bränsle som ej räknas med!
om du står still med motorn igång så räknas inte detta med.
Användarvisningsbild
av greeeken
Den borde ju visa.
Står ja stilla länge nog så visar den att den dragit bensin då KM till tom tank går ner.
av Hellrider
greeeken skrev:Den borde ju visa.
Står ja stilla länge nog så visar den att den dragit bensin då KM till tom tank går ner.
Jaså va konstigt att bilen drar bensin även stillastående,trodde den gick på luft då!?
av Tartryffel
Hellrider skrev:
Jaså va konstigt att bilen drar bensin även stillastående,trodde den gick på luft då!?
Läs hela tråden. Det var ju ett svar till Carman som påstod att färddatorn inte räknar med tomgångskörning i "km till tom tank", vilket den gör.
av Hellrider
Tartryffel skrev:
Hellrider skrev:
Läs hela tråden. Det var ju ett svar till Carman som påstod att färddatorn inte räknar med tomgångskörning i "km till tom tank", vilket den gör.
wopps sorry för trött,,det är ju självklart att den räknar på tomgång
Användarvisningsbild
av A80TD
AmazonKombi skrev:Tillförlitligheten med färddatorns bränsleföbrukning
V70 03. Förbrukningen ligger enligt datorn 20% lägre
än den verkliga förbrukningen. Synpunkter?? :shock:
Verkar vara flera som råkat ut för det här. Både på forumet och enligt Volvoverkstan där jag servar bilen. Hade varit trevligt om Volvo kunnat lösa det med någon mjukvaruuppdatering.

Se också här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=
Användarvisningsbild
av Truls
Man skulle tro at dette måtte kunne justeres eller? Hvorfor er det så stor forsjell fra bil til bil?

Da jeg kjøpte bilen for litt over et år siden målte jeg dette de 3 første gangene jeg fylte bensin, for å finne ut hvor godt ferddatoren stemte. Hver gang stemte det nesten 100%
av haxpet
Jag tycker min stämmer ganska bra. Men om man inte nollar den efter varje tank så börjar det helt säkert att kasta mer. Man kan ju ha helt olika medelförbrukning på två tankar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:10% felvsining är inomtoleranserna. datorn kan ju inte mäta den exakta mängden, den beräknar mängden utefrån öppningstiden å insprutarna.
färd datorn ger en fingervisning om bränsleförbrukningen, den är inte det exakta instrumentet du skagå på.
om du kar bränsle värmare så tar ju den bränsle som ej räknas med!
om du står still med motorn igång så räknas inte detta med.
Borde ju vara busenkelt att göra en färddator som visar rätt om man bara vill. Dagens motorstyrningar och insprutningar är ju precitionsinstrument som har stenkoll på hur mycket bränsle som det sprutar in.

Inte fasiken skickar styrnigen i min -06 diesel in lite bränsle på en höft (så där 20% fel), nej idag är det oerhört noga styrning för att uppfylla alla krav på motor/miljö/förbrukning.

Är nog tillverkarna som bara "programerar fel" medvetet för att man ska få bättre siffror i displayen och bli glad. Jag har aldrig hört om någon som har en färddator som visar 20% för mycket, de är programmerade att visa för lite så man ska tro bilen är snålare än den är.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ytterknut bytte jag på plats när jag i[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]