Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej
jag har en volvo 850 glt-97 som jag har problem med att starta så undrar om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa till?
bilen startar inte ibland, helt oregelbundet, spelar ingen roll om den stått inne eller om motorn är varm eller kall,
motorn går runt på starten, man hör bränslepumpen arbeta,
saker jag bytt:
bränslepumpsrelä
tändstift,
rotor
fördelarlock
olja+filter
bränslefilter
nytt batteri
nytt luftfilter

det konstiga med motorn är att man hör att den verkligen vill starta, det är nästan så att den bluddrar och sen dör, ibland hjälper det med lite gas och ibland får man stå och nöta på starten i ca 10 minuter och sen startar den, har aldrig varit några problem när man är ute och åker, då går den riktigt fint.
hörde av en kompis att han hade problem med nyckeln på sin bil att det sitter något chip i den så jag har kört med min andra nyckel utan större framgång, hörde också att det kunde vara larmet som krånglade med startspärren så jag har stängt av larmet och ingen skillnad efter det heller:(
så om någon vet något kommentera gärna så jag får problemet löst!
tack på förhand!
av *pettson*
Sak du kanske inte gjort?
Mätt upp spänningen vid startmotorn. Är spänningen under 10V så kan man nöta i evighet eftersom styrdonet är avstängt till motorn. Spänningen ska vara så hög som möjligt vid start, mätt på +30 anslutningen på solenoiden.
För att förenkla: Bygla halvljuset så det står på. Om det mer än flimrar lite i lyset när du försöker starta gör åtgärden nedan.
Åtgärd: Ta bort startmotorn och serva den, eller köp en annan.

När inträffar detta: När som helst, det kan ske kall eller varm eller ja, närsom. Det som sker är att startmotorn kärvar, den tar för mycket ström. När det gått över en kritisk gräns så startar det helt enkelt inte.
ja okej, tack! det räcker inte med att bara mäta spänningen på batteriet medans nån vrider på nyckeln?
annars så är det bara plocka ner startmotorn i helgen
Användarvisningsbild
av Vojje
Tungviktarn skrev:Hur står det till med kompressionen?
Låter den normalt med startmotorn inkopplad eller låter det som den går runt för lätt?
Jag tror Tungviktarn är ngt på spåren. Möjligtvis kärvande ventiler p.g.a. sot, koks och annat skräp.
Vad använder du för motorolja?
men då bör den väl gå dåligt när man kör? kommer inte ihåg märket men inge biltema eller liknande, 10W 40:) har inte märkt någon skillnad på starten när det gäller kompressionen, men aldrig fel och ta ett komptest.
Användarvisningsbild
av Vojje
Lucif3r skrev:Det du kan prova nästa gång den inte startar är att hälla i en skvätt olja i varje cylinder.
"pettsons" mirakelkur mot svårstartade motorer jämte att smörja startmotorn med MoS2 8)
hej
nu har jag tagit komptest och det såg bra! kollade soppatrycket och det var också bra:) så det känns skönt, däremot så mätte vi tändkablarna och insåg att alla var lite mycket motstånd i och tändkabeln från tändspole till fördelare var extra dålig, så åker till mekonomen imorn och köper nya tändkablar så får vi se hur det blir!

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]