Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
D2 har 2000-intervall, D3-D4-D5 har 3000 - spelar iofs bara roll om man kör mer än 2000 mil/år eftersom man ändå måste in 1 gång/år. Men D2 har ett partikelfilter som brukar bytas vid 12000 mil, kostar ca 10000/PH
av Gourmand
D2 har s.k. underhållsfritt partikelfilter och byts inte vid 12000 mil. Det behövs inte heller på den äldre Drive-motorn med 16-ventilstopp, även om Volvo envisas med att hävda detta och har det som en servicepunkt. Detta ämne avhandlas dock i en annan tråd. Annars är väl fördelen med D2-motorn att den har ett högre vridmoment än den äldre modellen, vilket gjort motorn mer harmonisk med mer kraft på de varvtal man kör i vardagstrafik. I den mindre V50 passar denna motor som handen i handsken. Hur den uppför sig i V70 vet jag dock inte. En sak till, D2-motorn har inget kamremsbyte förrän vid 24000 mil/10 år. Min slutsats kan bara bli att D2 är billigare att serva än D3/4.
Användarvisningsbild
av ah17
Scannat marknaden efter en 5-6år gammal V70N (140 el 170hk)men tröttnade tillslut och snart hämtar jag ut en V70 D2 Nordic. Blev positivt överraskad av motorn vid provkörningen. Vridmomentet är trots allt en bra bit högre än på de gamla 2,4 liters bensinfemmorna. 2,0F har för mig varit uteslutit alla dagar i veckan - enligt mig helt fel växlad. Nåja.

Nordicutrustad V70 är ju rejält mycket billigare än de andra dieselvarianterna och någonstans måste man ju dra en gräns för hur mycket utrustning är värt. Ett litet minus dock för en bil med benämningen "Nordic" är den att det saknas elvärme bak.
av dst02
Hade 109 hästars DRIVe och den innehöll 109 hästar med parkinson så som den vibrerade å hade sig, körbar i hastigheter om 90-100 men inga som helsta kraftresurser när de behövdes. Min DRIVe gick dessutom ojämt och ryckigt, kass kvalitet å allmänt dålig.
av mattish
ah17 skrev:Scannat marknaden efter en 5-6år gammal V70N (140 el 170hk)men tröttnade tillslut och snart hämtar jag ut en V70 D2 Nordic. Blev positivt överraskad av motorn vid provkörningen. Vridmomentet är trots allt en bra bit högre än på de gamla 2,4 liters bensinfemmorna. 2,0F har för mig varit uteslutit alla dagar i veckan - enligt mig helt fel växlad. Nåja.

Nordicutrustad V70 är ju rejält mycket billigare än de andra dieselvarianterna och någonstans måste man ju dra en gräns för hur mycket utrustning är värt. Ett litet minus dock för en bil med benämningen "Nordic" är den att det saknas elvärme bak.
Tycker jag låter vettigt. Det är en riktigt trevlig bil, men i mellanåt så saknar man lite kraft. Tillfällena när man gör det är när man ska göra en dumdristig omkörning el riva iväg ut på en större väg med mycket trafik. Man får ställa om tankesättet till att ta det lite lugnare istället!

Med automat eller manuell? Jag anser att motorn gör sig absolut bäst med powershiften, visst den blir ytterligare lite långsammare men färden blir mycket bekväm. Törsten är en del högre än vad som anges, men är som bäst när man håller 80-95 km/h. Som exempel i söndags när vi var ute på "långkörning". Började hemma där det stod att jag skulle komma 370 km till tom tank, för att få denna siffran så har bilen rullat korta sträckor på ca 10-20 km enbart. När jag kom hem efter trippen på ca 20 mil så stod det att jag skulle komma 430 km till tom tank (utan att ha tankat naturligtvis :!: ) Hastigheten var ganska mycket 100 km/h men även 80 och 90..

dst02 är bitter över sin gamla bil och stämmer det som skrivs om den så har han rätt att vara det, men flera kollegor hade den och visst ryckningarna fanns där (den gamla setupen) men i övrigt så var bilarna kanon! Och dom fick gå betydligt hårdare på sämre vägar än dst02s gamla bil längs makadamvägar och gamla järnvägar...
av perhall
Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan 109 och 115. Dens senare ha flera fördelar:
1. Mer vrid och effekt (marginellt men kanske märkbart)
2. Inte lika tom i botten, dvs om man kör på 1300 r/m händer det klart mer
3. Sexväxlad vilket innebär fr à tätare stegning len också aningen lägre varv på högsta växeln.
Tror dock inte att den drar mindre bränsle utan snarare lite mer pga bättre avgasrening.
Ph
av Sunny
dst02 skrev:Hade 109 hästars DRIVe och den innehöll 109 hästar med parkinson så som den vibrerade å hade sig, körbar i hastigheter om 90-100 men inga som helsta kraftresurser när de behövdes. Min DRIVe gick dessutom ojämt och ryckigt, kass kvalitet å allmänt dålig.
Det ser ut som om "dst02" har vært uheldig både med bil og forhandler ettersom han bruker enhver mulighet til å øse ut sin negativitet. Det er selvsagt synd at han har vært uheldig men jeg tenkte at det kunne være greit å fortelle at det finnes noen med andre erfaringer også.
Jeg har en V70 MY12 D2 PS og er meget fornøyd. Bilen er utrolig godt støyisolert når det gjelder lyd fra dekk og omgivelser, og motoren er knapt hørbar i det normale turtallsområdet. Jeg har som sagt PS og har ikke vibrasjoner i det hele tatt. Kort sagt en utrolig behagelig bil.
Når det er sagt så skal jeg gjerne innrømme at jeg i noen korte glimt gjerne skulle hatt både 50 og 100 hester ekstra. Men dette oppleves ikke som noe problem og etterhvert så lærer man seg til hvordan man bør kjøre for å få det beste ut av motor og PS. En D3 ville ha kostet meg ca 80 000,- NOK ekstra.
Når det gjelder drivstofføkonomi så ligger mitt forbruk på ca 0,68 med korte turer på 10-12km med delvis bykjøring. Kjørte 190 mil på ferietur i fjor sommer med 2 voksne, 3 barn og fullpakket bil. Jeg prøvde å kjøre økonomisk (80-120km/t) og da ble snittforbruket 0,49.
av Gourmand
Sunny skrev:
dst02 skrev:Hade 109 hästars DRIVe och den innehöll 109 hästar med parkinson så som den vibrerade å hade sig, körbar i hastigheter om 90-100 men inga som helsta kraftresurser när de behövdes. Min DRIVe gick dessutom ojämt och ryckigt, kass kvalitet å allmänt dålig.
Det ser ut som om "dst02" har vært uheldig både med bil og forhandler ettersom han bruker enhver mulighet til å øse ut sin negativitet. Det er selvsagt synd at han har vært uheldig men jeg tenkte at det kunne være greit å fortelle at det finnes noen med andre erfaringer også.
Jeg har en V70 MY12 D2 PS og er meget fornøyd. Bilen er utrolig godt støyisolert når det gjelder lyd fra dekk og omgivelser, og motoren er knapt hørbar i det normale turtallsområdet. Jeg har som sagt PS og har ikke vibrasjoner i det hele tatt. Kort sagt en utrolig behagelig bil.
Når det er sagt så skal jeg gjerne innrømme at jeg i noen korte glimt gjerne skulle hatt både 50 og 100 hester ekstra. Men dette oppleves ikke som noe problem og etterhvert så lærer man seg til hvordan man bør kjøre for å få det beste ut av motor og PS. En D3 ville ha kostet meg ca 80 000,- NOK ekstra.
Når det gjelder drivstofføkonomi så ligger mitt forbruk på ca 0,68 med korte turer på 10-12km med delvis bykjøring. Kjørte 190 mil på ferietur i fjor sommer med 2 voksne, 3 barn og fullpakket bil. Jeg prøvde å kjøre økonomisk (80-120km/t) og da ble snittforbruket 0,49.
Detta är nog en bra sammanfattning av hur de flesta upplever V70 med D2-motorn och bilen i stort. En utmärkt bil med tillräcklig effekt för bekväm vardagskörning och mycket bra totalekonomi. På ett nätforum som detta frodas framförallt de som hyllar de starkaste motorverionerna, vilket sällan är det viktiga för de flesta andra.
av dst02
Mattish: min bil jag hade var de ganska mycket problem med, oavsett vad så blir inte motorn bättre eller starkare hur bra bilen i sig än var, vibrationer,slö å trött va den pga liten effekt å inget med kvaliten å göra. De var ändå hur motorn upplevdes som de frågades om å jag skrev hur jag upplevt den.

Som du ser så även dom som älskar sina volvobilsr gillar inte D2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]