Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fast det är ju vid alla "fjällenresorna" som ACC verkligen är bra. Det är ju vid landsväg det fungerar absolut bäst.

Jag har fått meddelande om radar övertäckt en gång på 6 månader/1000mil, det är ju inte så att det är någon större fara. Det tog ungefär 40 sekunder att stanna till, göra rent och köra vidare. Men jag reagerade ändå mot att det inte krävdes mer snö innan den slutade fungera.

Jag skulle absolut inte vilja vara utan radarn, det är ju den som kan hjälpa mig att undvika/minska påföljden av en upphinnandeolycka. Autobroms är ju omöjligt att få utan radarn. Jag skulle aldrig välja en bil utan alla de säkerhetsystem som finns tillgängliga för modellen i fråga. Säkerhet är viktigast för mig.

/Martin
xoxo skrev:Vad bra att det inte fungerar när man behöver det som bäst.
Tvärtom. Det är när det är snöigt och allmänt jävligt som du behöver den funktionen som minst. Under sådana förhållanden är det bättre att köra med eget förstånd (gasa själv), då den automatiska farthållaren sköter sitt hanterande av broms och gaspådrag som om det vore barmark.
Jag har ACC i min MY12 och jag hade det i MY09. Båda har problem när det kommer snömodd på radarn, men som någon skrev det är ju lätt att stanna och borsta av. MY12 ACC funkar MYCKET bättre än vad min MY09 gjorde.
- Påtagligt snabbare målbyte (när bilar byter fil framför)
- Nästan aldrig falska "collision warning"
- Ihop med city-safety lasern funkar den bra även i köer/stadstrafik
- Accelererar snabbare när det blir fritt

I min MY09 önskade jag ibland att jag kunde stänga av "A" i ACC, men jag har aldrig känt det behovet i MY12.

Om snö: Någon tipsade mig om silicon spray på plasten i grillen före långresa i snömodd... Har ej testat själv dock.
Bild

Fem gånger på 50 mil i Lördags. jag får revidera mitt tidigare uttalande att det ju bara är att stanna och borsta bort, det är inte kul när man gör det tredje, fjärde och femte gången.... Jag önskade mig verkligen att farthållaren hade kunnat fungera utan radarn då.

/Martin
apersson850 skrev:Det är när det är snöigt och allmänt jävligt som du behöver den funktionen som minst. Under sådana förhållanden är det bättre att köra med eget förstånd (gasa själv), då den automatiska farthållaren sköter sitt hanterande av broms och gaspådrag som om det vore barmark.
Det enda vettiga inlägget i den här tråden. Förutom detta förstås :roll:
Vojje skrev:
apersson850 skrev:Det är när det är snöigt och allmänt jävligt som du behöver den funktionen som minst. Under sådana förhållanden är det bättre att köra med eget förstånd (gasa själv), då den automatiska farthållaren sköter sitt hanterande av broms och gaspådrag som om det vore barmark.
Det enda vettiga inlägget i den här tråden. Förutom detta förstås :roll:
Det räcker med blöt snömodd som stänker upp, eller väldigt blöt snö i luften. Det behöver INTE vara dåligt väglag i den bemärkelsen.

/MArtin
Nu vet jag inte hur det funkar, men om man skulle montera en bit plexiglas framför grillen?
Vad jag har förstått så är ju radarns skydd insänkt i grillen, dvs att ribborna på grillen gör att det samlas snö där ... ?? Eller är det att plasten inte är tillräckligt hal så att snön kan trilla väck. Då kanske man kan behandla plexit med något samt att vinkla den något så att fartvinden blåser väck det..

Som sagt så är det bara tankar och jag vet inte hur den känner av...!!
Då får du nog ett eko som gör att ACC stängs av så länge plexiglaset sitter där.
Radar och ekolod fungerar så, att man alltid får eko direkt från själva antennen, sen får man eko på utsidan av antennskyddet och så från själva målet. De ekon som kommer "för nära" sorterar man bort. Men får man sådana som är nära, men inte nära nog, då inser man att nu sitter det något i vägen på utsidan av skyddet. Beroende på hur tjockt detta är, och vilken effekt man har på radarn i detta fall, kan man antingen köra ändå eller så måste man stänga av. En militär flygspaningsradar har förstås mer kräm att ta till, så den är inte så känslig som nåt som man kan sätta i fronten på en bil är. Vi vill ju inte att det ska gå som det lär ha gjort för engelsmännen under andra världskriget, när de upptäckte att man kan laga mat med mikrovågor genom att konstatera att det trillade ner stekta fiskmåsar från deras radarantenner...
Kommer inte ihåg om det var alla modeller från MY13 eller endast V40, men på dom går ACC över til "vanlig" CC når radaren blockeras. Har även förbettras på andra punkter, t.ex börjar den accellerera själv när du skal köra om. När du setter på blinkers börjar den ta igjen bilen framför så at du har påbörjat accellereation före du byter fil.

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider […]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?