Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hasofy
Tack, härligt att du gillar bloggen och bilderna.

Chrisc fick den frågan på Volvo V40 Forums också. Han förklarade att varselljusen inte var på, utan att det var solljuset som reflekterades i de. Synvilla helt enkelt. Han har även putsat bilderna lite i Photoshop.
Användarvisningsbild
av betterlead
robbancarlsson skrev:Belysningen i växelväljaren har lagt av. Det började för några veckor sen med att dioderna lyste lite när de kände för det. Nu lyser de inte överhuvudtaget. Glapp?
Hade samma fel från början. Verkstaden bytte helt enkelt ut spaken och ny fungerar belysningen alltid.
Användarvisningsbild
av betterlead
Även jag har hört klonkande ljud från framvagnen vid körning på kullersten. Ska rapportera detta till Bilia.

Fastfrusna dörrar har jag drabbats av på mina tre senaste Volvo. Precis samma sak, man drar i handtaget en iskall morgon och inget händer. Går inte heller att öppna inifrån - låsmekanismen reagerar inte alls. Verkstaden (Bilia) har åtgärdat detta på mina två första V70 med någon form av smörjning. Jag får rapportera detta fel på V40:n också. Säkert samma åtgärd.
Men märkligt att detta fel upprepas på det här viset...
av Nibbe
betterlead skrev:Även jag har hört klonkande ljud från framvagnen vid körning på kullersten. Ska rapportera detta till Bilia.

Fastfrusna dörrar har jag drabbats av på mina tre senaste Volvo. Precis samma sak, man drar i handtaget en iskall morgon och inget händer. Går inte heller att öppna inifrån - låsmekanismen reagerar inte alls. Verkstaden (Bilia) har åtgärdat detta på mina två första V70 med någon form av smörjning. Jag får rapportera detta fel på V40:n också. Säkert samma åtgärd.
Men märkligt att detta fel upprepas på det här viset...
Jag ska få 2st lås bytta (förardörren och höger bakdörr) på min V40 då jag också haft lite problem med att få upp dörrarna.
Dom tror att det kan vara anledningen till att keyless funkar sporadiskt.

Intressant är att dom var restade så jag (och mekanikern) misstänker att jag inte är ensam med att ha problem med låsen.
av McDonald
Mina sidobackspeglar strular, dom stannar inte i ytterläget när man kör upp över 100 knyck.
De glider in ett par centimeter och då blir spegelinställningen fel.
Det ska ju vara ett distinkt läge ytterläget men mina känns helt lealösa i det läget.
Nåt för nästa service...
Användarvisningsbild
av Mawa71
Jag har f.n. dialog med vår handlare om förarstolen som på något sätt är sned (både i vertikal och i horisontal ledd). Själva sitsen har bytts ut vid tidigare tillfälle men det har inte hjälpt, nu ska man på måndag titta på om det är själva spåren som stolen löper i som kan vara sneda på något sätt. När sitsen byttes så var representanter från Volvo Gbg på plats för att titta men då kunde man inte identifiera vad som orsakade problemet.

En annan sak som irriterar är att när man streamar ljud från mobil (iPhone 4) mha bluetooth så hakar informationen om artist och låt upp sig efter två låtar. Inget allvarligt fel såklart, men ändå ganska irriterande.
Användarvisningsbild
av Mawa71
hasofy skrev:Tack, härligt att du gillar bloggen och bilderna.

Chrisc fick den frågan på Volvo V40 Forums också. Han förklarade att varselljusen inte var på, utan att det var solljuset som reflekterades i de. Synvilla helt enkelt. Han har även putsat bilderna lite i Photoshop.
Ah... Tack för återkopplingen :)
Användarvisningsbild
av TobbeL
Turku skrev:Min startar torkaren samtidigt som du spolar bak, så det kan du få fixat säkert :)
Är du helt hundra på det där? Jag hämtade nyss ut min V40 från Bilia och just det problemet hade noteringen "Inget fel konstaterat" som åtgärd.

Edit: Nu verkar det fungera som tänkt. Never mind. :)
av pergen
pergen skrev:Nu har tankröret börjat strula. Helt, iallafall nästan, omöjligt att få in pumpmunstycket genom det första "låset". Provat flera statoilmackar och låsanordningen släpper inte till, s.a.s. :(
Tidigare har det gått som en dans att tanka, men nu ...
Fick använda mig av det medföljande röret för reservdunkar för att kunna få in diesel, det röret går in efter lite pillande.
ska ändå till verkstad på torsdag för att åtgärda vindrutespolarna, så då får de titta på röret oxå.
Nu har verkstaden undersökt problemet och kommer att byta ut röret nästa vecka.
Tur att det verkar som jag är den enda som fått detta fel, man känner som en idiot när man står vid bensinstationen och inte kan tanka :-(
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Samboeren min tankat forrige uke og fortalte at det var vanskelig å få inn pumpmunstycket.. Men det gikk.
Skal sjekke det ut neste gang på våres og. Kan bare ha vært et engangstilfelle, kaldt eller no.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]

Carplay trådlöst?