Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Hejs
Lurat på en xc70 då jag ibland önskar lite mer fäste/driv.
Har idag en V70-2,4 -05 12000mil som jag är väldigt nöjd med förutom då att den bara är enhjulsdriven, men motsvarande Xc70(årsmodell/mil) är nästan dubbelt så dyr som min V70 ( och dyrare att hålla vid liv?)
XC70`ns "4-hjulsdrift" verkar inte helt bekymmersfri, verkar vara väldigt mycket som kan strula med den.

Men om man skulle montera en quafediff i min V70`n istället? http://atechmotor.com/volvo/v70n/25t/dr ... aife-diff/
10000kr och Inte så billig att installera kanske? Men borde bli bra mycket billigare än att byta bil + lägre bränsleförbrukning, service, etc
Någon som har erfarenhet utav quafediff och vinterväglag?
Vad tror ni om det?
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har aldrig kört nån framhjulsdriven bil med nån form av diffbroms annat än den esp-baserade fattigmansvariant som även din V70 har, men jag har svårt att tro att man skulle komma nära att få lika mycket fäste som en fyrhjulsdriven bil har.

Det finns ju V70 AWD också som säkert ligger lägre i pris än en XC70.
Användarvisningsbild
av Perra83
Kör på AWD. Det går bara rakt när båda framhjulen spinner i kurvor. Inte ens TRACS fungerar på dessa bilar typ gamla X70R som har visco varianten.
Användarvisningsbild
av Perra83
Kör på AWD. Det går bara rakt när båda framhjulen spinner i kurvor. Inte ens TRACS fungerar på dessa bilar typ gamla X70R som har visco varianten.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
AWD:n är inte helt bekymmersfri nej, men hanterar man den rätt håller den bra.

De första du gör när du köper en awd är att riva ner vinkelväxeln och byta överföringshylsan. Sedan fyller/ byter du olja i vinkelväxeln och ser sedan kontinuerligt till så den har olja. Då håller drivlinan helt okej. Sen är det smågrejer i haldexkopplingen som kan strula, men det är i princip alltid ett par givare som ger upp.

Jag tänker nog fan aldrig köpa fwd igen om jag inte måste. Hatar verkligen min v70, helt jävla sämst när det kommer till fäste.

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]