Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Byte av vevaxelgivaren var inte så lätt som det såg ut. Fick nog lätt loss skruven som håller fast givaren, men själva givaren sitter fast som fan. Har försökt riva och rycka, lyfta o vrida på den. Använt en halv burk crc och fått till resultat att givaren delvis brustit sönder. Verkar omöjlit, enda sättet är vel att fälla ner växellådan, vilket är en ganska svårt på parkeringen i snödrivan. Blir vel att på nåt sätt föra bilen till en verkstad.
Hej.Jag gjorde så här.Först så lade jag några tjocka filtar över motorn så att man kan ligga på motorn,filtarna behövs,jag lovar.Sedan låg jag över motorn och på min vänstra sida hade jag ett nyinskaffat stämjärn vars bredd var ca 1cm samt knackade mellan givaren och fästet,var observant på att vända järnet rätt,dvs den raka änden ner mot fästet,annars så riskerar du att förstöra det.Blås på med 5-56 hela tiden,vet ej om det riktigt hjälper då givaren är i plast men något smörjmedel borde man använda.Hammaren kan man hänga i kablaget till vänster.Till höger hade jag en lång,vass skruvmejsel,över 30 cm och bankade på min högra sida.Viktigt är att man ej bonkar på bara ena sidan då plasten kan gå av.En ficklampa modell mindre på min vänstra sida lyste upp bra.Ta det försiktigt med bonkandet så lossar den.Min satt jäkligt hårt åt men är man envis så löser sig det.Tog väl ca 30 min.Lycka till.
sicnarf skrev:Hej.Jag gjorde så här.Först så lade jag några tjocka filtar över motorn så att man kan ligga på motorn,filtarna behövs,jag lovar.Sedan låg jag över motorn och på min vänstra sida hade jag ett nyinskaffat stämjärn vars bredd var ca 1cm samt knackade mellan givaren och fästet,var observant på att vända järnet rätt,dvs den raka änden ner mot fästet,annars så riskerar du att förstöra det.Blås på med 5-56 hela tiden,vet ej om det riktigt hjälper då givaren är i plast men något smörjmedel borde man använda.Hammaren kan man hänga i kablaget till vänster.Till höger hade jag en lång,vass skruvmejsel,över 30 cm och bankade på min högra sida.Viktigt är att man ej bonkar på bara ena sidan då plasten kan gå av.En ficklampa modell mindre på min vänstra sida lyste upp bra.Ta det försiktigt med bonkandet så lossar den.Min satt jäkligt hårt åt men är man envis så löser sig det.Tog väl ca 30 min.Lycka till.
Okej, tack, det låter som om det skulle kunna lyckas. Måste bara vänta att det slutar snöa så går det bättre. Tidigare stod jag bara vid bilens högra sida och böjde mig över för att räckas men det var nog jäkligt, skall gräva fram någon gammal madrass eller liggunderlag och göra som du sade. Jag vet inte heller om min Crc hjälper mot plast, men tänker nog spruta och smörja på hela tiden, hjälper psykiskt till mig om inte annat :)
Lyckades inte. Själva plasten lossade men den runda delen med själva givaren inne i sig blev fast. Nu är vel ända sättet att borra bort den kvarstående delen, alltså måste jag föra bilen till en verkstad :( Synd, för en så liten del.

Om du vill tro på AI: Verktyget DST2004 och […]

Dom första "riktiga" avgasreglerna […]

Vinande ljud, XC70 D4 awd

Jag har också samma ljud. Har ni nått […]

Tack, ska försöka satsa på den upp[…]