Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte varit med om någon mekanisk parkeringsbroms hittills som inte krävt service och reparationer varje år. Vajrar som ryker av eller går trögt, backar som kärvar eller tappar beläggen - listan är rätt lång. Den här konstruktionen är egentligen fördömligt enkel.
av oldtimersmc
lundsbrunn skrev:Är det den i mitten på oket där man ska skruva på?
Ja.
Användarvisningsbild
av Vojje
apersson850 skrev:Jag har inte varit med om någon mekanisk parkeringsbroms hittills som inte krävt service och reparationer varje år. Vajrar som ryker av eller går trögt, backar som kärvar eller tappar beläggen - listan är rätt lång.
Inbiten volvoägare? Det finns faktiskt bilmodeller där saker och ting fungerar. År efter år. Utan tillsyn eller reparation.
av JohnB
Så om jag förstått det rätt så har man skippat separata backar i navet på bromsskivan och ansätter bakre färdbromsen med en elmotor på dessa bilar? Grattis Volvo isåfall :) . Den moderniteten hade min gamla Isuzu Trooper från slutet av 80-talet också med enda skillnaden att man fortfarande använde en vajer för att ansätta färdbromsen bak. Minns jag inte helt fel så hade väl gamla Volvo V40 den konstruktionen också. Skönt att slippa de extra bromsdetaljerna inne i skivan som alltid kärvar ihop för att man använder p-bromsen för lite.

/John
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vojje skrev:
apersson850 skrev:Jag har inte varit med om någon mekanisk parkeringsbroms hittills som inte krävt service och reparationer varje år. Vajrar som ryker av eller går trögt, backar som kärvar eller tappar beläggen - listan är rätt lång.
Inbiten volvoägare? Det finns faktiskt bilmodeller där saker och ting fungerar. År efter år. Utan tillsyn eller reparation.
Ingen parkeringsbroms är bättre än sin ägare. Använder man den dagligen så fungerar det.
Har haft Audi, BMW, Opel, cheva, Volvo och säkert någon jag glömt och funktionen har varit lika bra eller dålig på alla. Enda som fungerat helt felfritt är min förra V70 -09, men så var den ju ny också.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, jag har skruvat på lite av varje. Inget har fungerat problemfritt. Sämst har de varit där parkeringsbromsen verkat på skivbromsoket. Trummor har fungerat bäst. Men det vill ju till att resten av mekanismen också fungerar, inte bara vid hjulet.
av oldtimersmc
apersson850 skrev:Nä, jag har skruvat på lite av varje. Inget har fungerat problemfritt. Sämst har de varit där parkeringsbromsen verkat på skivbromsoket. Trummor har fungerat bäst. Men det vill ju till att resten av mekanismen också fungerar, inte bara vid hjulet.
Du har ju helt rätt hade en mazda där man fick totalrenovera bakbromsarna en ggr/år och den var i princip ny, en exenter som skulle påverka beläggen vajerstyrt...

Tacka vet jag gamla amazon med trummer bak där funkade det om man som Variosboy skriver använder handbromsen.
Vilket leder till anledningen till mitt intresse i ämnet.
Bakbromsarna används nästan inte längre i takt med ecodriving momentanförbrukningsmätning av bränsle gör att man ganska snart lär sig att snålköra på ett sätt som man inte gjorde tidigare.

Det där med att nypa till på bromsen är ett försvinnande sällsynt nöje priset på det är kärvande bakbromsar och när man skall åtgärda det då måste man per automatik behärska konsten att återställa parkeringsbromsen...
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns de som påstår att sedan elektronisk bromskraftsfördelning infördes har driftsäkerheten på bakbromsarna blivit bättre. I och med att det inte är en "dum" lastkännande reducerventil för trycket bak, utan ett system som är hopkopplat med det låsningsfria bromssystemet, kan man låta bakbromsarna göra en större del av jobbet och ändå hantera den ökade låsningsrisken på bakaxeln.
Om detta är sant vet jag inte, men det verkar inte orimligt, när jag tittar på hur det ser ut på den 2012:a jag lät ersätta mina båda 1994:or.

Annars håller jag med om att skivbromsar bak på familjebilar är en överskattad finess.
Användarvisningsbild
av MartinS
Konstruktionen är ju grym om man jämför med varianter som använts tidigare. Vajrar som kärvar, armar som fastnar och fjädrar som blir dåliga. Kan det bli bättre en en kapslad enhet med en sladd till?

Nu blir det inte sämre än ett "vanligt" bromsok egentligen. Motorn är ju tät mot oket så någon rost skall ju inte kunna ställa till det för handbromsen.

Om man inte har tillgång till Vida och man vill slippa dela motor och ok kan man koppla bort kontakten och köra tillbaka oket manuellt med 12v.

/Martin

Spann vidare på ”ynklig” och j&a[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]