Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hamppe
Hej!

Är på gång med att skaffa vår första V70N 05-07. Står och grubblar på om de skall vara en 140 eller 170 kusars spis... Ett delikat problem. Det främsta kriteriet är att passagerarkudden skall ha nyckelavstängning. Detta begränsar (och underlättar) beslutet och urvalet.
Nu är det ju så att jag som norrbottning inte tycker om obehagliga överraskningar då dessa tenderar att dyka upp när det är -25C och kallare. Har studerat litteratur runt V70 och förutom framvagnen så påtalas elfel som modellens akilleshäl. När jag talar med folk från min hemverkstad - och som skruvar Volvon i parti och minut - säger de dock att detta inte är något att gräma sig för. De säger att jag skall istället hålla koll på framvagnen.

Läser jag i detta forum så verkar det som om V70 N de första årsmodellerna (00-02) är de som främst har haft problem med elen.

Nåväl. När jag idag besöker den tyska motortidskriften Autobild och söker på Volvo V70 hittar jag detta och vill minnas att jag inte sett detta beskrivas som en källe för elproblem:
http://www.autobild.de/bilder/volvo-v70 ... 6.html%20.

Beskrivningen gäller en V70 2.4 diesel. Vad jag förstår med min ytterst begränsade skoltyska är det luftintaget under vindrutan under torkarna. Regnvatten kommer in i ledningarna. Regnvatten har ju en annan ytspänning än kranvatten och "kryper fram" bättre. Så säger iallafall di lärde.
Är detta en av grundorsakerna till elfelen som uppstår i V70?
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Hejsan hej Hampe och välkommen till Jag Rullar

Ang din fråga där, jag har en v70 XC 2001;a med 19k mil under huven, och har haft behov att att åtgärda allsköns problem, övervägande delen har dock varit relaterade till att bilen gått långt och fortfarande går rätt hårt.

Jag har (peppar peppar.....) ännu inte haft några el relaterade problem, däremot har jag vart tvungen att byta/förbättra/serva torkar mororn på höger framlyse, byte av diverse lampor, krånglande lås-kistor, tändstift och växellåds olje byte, vevhusventilation, llm, gasspjäll, fjädringen bak osv osv...

Om jag känner efter oderntligt...såoroar jag mig mer för växellådan+vinkelväxeln, spindelleder och hjullager än el problem....
Användarvisningsbild
av Camel
Modeller med facelift (MY05-) har omarbetat elsystem jämfört med tidigare MY. Men MY05 och MY06 kan läcka vatten genom tätning vid torkardiket (plasten under torkarna) som kan rinna ned längs ledningar till CEM (centralelektronikmodulen) och ärga kontakter samt modulen. Detta ska vara tillrättat på MY07.

Jag hade en V70N 2,5T Classic MY07 som gick utan större problem under fyra år och nästan 10.000 mil. Inga fel i själva elsystemet. Turbotrycksventil samt bromsskivor byttes (garanti).
av Kena
Hej du! Även om du får byta lite delar i framvagnen så blir du inte ruinerad. Kan du dessutom byta det själv så betalar du för delarna och en hjulinställning.

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]