Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av paso
jpennerb skrev:Jo men hur är det förmånsvärde vid beg köp samt hur bra är det för miljön om man använder bensintanken istället för gasbehållarna?
Förmånsvärde är bara aktuellt vid förmånsbil, dvs där din arbetsgivare tillhandahåller bilen.
Om du ens funderar på att använda bensin som första bränsle kan du helt glömma bi-fuel men bor du i i tex Göteborg eller andra order där det finns gas, så kan det vara en bra ide, men bara om du tankar gas.
Användarvisningsbild
av Guligan
Med 1.500 mil/år och TS tänker köpa begagnat, så skulle jag utan tvekan föreslå en 2,5T/2,5FT av årsmodell -10 eller -11.
Dessa modeller har fått ta mycket värdeminskning med tanke på dieselhysterin, och är därför prisvärda nu. De är törstiga i stadstrafik och om man har tung högerfot, men går hyfsat billigt på landsväg. Men framförallt har den Volvos trevligaste motor (T6 och V8 undantagna) och vad spelar det för roll om den tar någon deciliter mer per mil, med den körsträckan.
av perhall
Håller med, 2,5FT är ett mycket bra val om man inte kör så mycket. Särskilt bra gör den sig som manuell, tycker jag.
Och helt riktigt om Bi-Fuel, om man bara kör på bensin är den dyrare att köpa och serva, har mindre bagage, troligen dyrare att försäkra pga fler maskinskador etc. Men det är nog oomtvistat att gas är bättre för miljön än bensin.
PH
av jpennerb
Ja att välja motor och bränsle handlar väldigt mycket om tycke och smak samt en liten del ekonomi. Vissa älskar dieselmotorns karaktär och vissa hatar den. Köper man ny bil som privat känns bensin/etanol som det smartaste valet medans diesel/gas hör till tjänstebilar med många mil på vägarna samt lägre förmånsvärde för gasbilar.

Det där verkar inte funkar så bra, min […]

V90 läggs ner.

Ja, 7% av nybilsregistreringarna för diesel &[…]

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]