Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Sitter i den trevliga sits att jag framåt våren kan köpa en bil jag inte behöver. Då den bara ska användas på helger och semestrar är det lika bra att löpa linan ut och handla V8. Bensin kommer aldrig bli billigare. En av få åttor med vettig försäkringspremie är Volvo så nu håller jag på och kollar in både s80 och xc90.

Det som gör mig en aning nervös är att jag tycker mig hitta trådar, framför allt utländska, om riktigt dyra ras på Volvo åttan.

-Vad är det som går sönder?
-Hur sannolikt är det att det sker?
-Är det några särskilda årsmodeller som är drabbade?
-Nåt annat jag bör tänka på?
Kul! Helrätt val.

Det är ju den där axeln som rostar mellan cylinderbankarna, annars är den ok. Jag vet inte om den kan åtgärdas i förebyggande syfte så den inte rostar fast?

/Martin
akterspegel skrev:Den borde väl vara tillförlitlig, yamaha har den som utombordare med 350Hk och den går ju betydligt tuffare och ska klara nästan maxvarv i timtal varje användning!
Där har du fel. Yamhas V8 350 är i princip 2st 150 hk på varandra. Alltså byggd för just den konstruktionen förutom att man använt sig av tekniken från F150 och lagt 2 på varandra grovt uttryckt.

Detta mailade jag till Volvos kundcentra om för flera år sedan om eftersom jag vart nyfiken då jag hade hört det påståendet tidigare. V8:an i fd S80 och XC90 är till största delar ritad och specialbeställd av Volvo och blocket är sedan gjutet av Yamaha som har stort kunnande av små kompakta V8:or.

För övrigt så har jag under 5 år ägt 2 stycken S80 V8:or (2007 och 2010) och hade inte ett enda problem. Tvärtom som jag skrivit flera gånger så är detta utan tvekan den roligaste och förmodligen bästa motorn som suttit i en Volvo. Bränsleförbrukningen är otroligt överdriven då den går att köra ganska snålt på landsväg.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
andreas_lofgren skrev:Sitter i den trevliga sits att jag framåt våren kan köpa en bil jag inte behöver.
Tjänstebil på gång...?
Inte riktigt så roligt tyvärr men jag har iaf köpt en bil till. Ett styck högst ordinär japansk mellanklasskombi till min sambo som klarar av allt tråkigt nötande fram och tillbaka till jobb, affärer osv. Därav utrymmet för en bil som bara används för trevliga saker. BMWn är precis såld.

Fortfarande lite orolig kring det MartinS skriver med fastrostad axel. Vad är det för axel? Hur upptäcker man det? Hur vanligt?

Den här bilen kommer att stå still långa perioder sannolikt, kanske olämpligt om problemet är att något rostar fast?

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]