Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shadowline
dalldall skrev:självklart kan det vara nåt annat med, men det låter exakt som det gjorde på vår när hjulet höll på o gå sönder, ta av remmen o känn på generatorn, kanske lite svårt men rucka hjulet åt bägge hållen o se om det glappar. var inne o kollade på meka, det sitter en sådan( frihjulskoppling på din bil). starta bilen o sätt en lång skruvmejsel mot generatorn o mot örat så hör du direkt om det e den!!
Okay ja det verkar ju nästan som att det är den. har beställt en beg servopump iaf för att utesluta den, tyckte det var lite onormalt glapp i den. Generatorn glappade inte, kände på alla löprullar när jag bytte allt annat och kände inget fel i den.

Fått nu två tips som känns rätt iaf.
1. Frihjulskopplingen
2. Slitna/spruckna kol i generatorn som glappar eller far omkring

Det jag märkte av senast jag var i garaget var att när man varva till bile på lite högre varv så tappade kupébelysningen lite effekt samt att missjudet försvann. -Det är nog ngt som spökar i das alternator.. :???:
av dalldall
innan du kör några längre sträckor så försök utesluta frihjulskopplingen! vår gick som sagt sönder på motorvägen, hade förvisso knakat några dagar innan, men jag visste heller inget om att det satt nåt sånt på bilen innan det hände, fick skära av remmen för att kunna komma hem, så se till o ha en kniv eller nåt o bända med i bilen ifallatt.
av shadowline
dalldall skrev:innan du kör några längre sträckor så försök utesluta frihjulskopplingen! vår gick som sagt sönder på motorvägen, hade förvisso knakat några dagar innan, men jag visste heller inget om att det satt nåt sånt på bilen innan det hände, fick skära av remmen för att kunna komma hem, så se till o ha en kniv eller nåt o bända med i bilen ifallatt.

Ah okay, har den stora torxnyckeln som behövs till remspännaren. Men bilen har ändå inte blivit körd sen julas. Bara stått och käkat reservdelar...det ena efter de andra...hmm...Kanske en billig D5 lågmilare snart på Blocket :lol:
Användarvisningsbild
av jimDK
Din generator har remskive/frihjul, kan vara kass, om den stannar/fastnar da kan du störa remman och dermed kamremmen om du har utur.

ny remskive og kul/regulator koster ca 500,- SVKR hver, scroll ned på siden her:
http://www.traktordelar.net/o-personbil ... spars.html

verktyg til at skrue remskive av , ca 400,- DKR
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-o ... or-191385/
av baztubox
hade samma problem som dig samma oljud. kolla in denna video om din rem hoppar lika dant.
[youtube]WoMhQyQlfgA[/youtube]

Är det så att den hoppar så här så byt den genast. Slits remmen av pga av frihjulet så orsakar den haveri på kamremmen till 99%.

en annan video lägg märke till hur remmen hoppar till varje gång frihjulet kärvar
[youtube]SzZ_Fj5Rluo[/youtube]
av index
Har ett liknande fel på en volvo v70 d5 2008 (classic). Den körs som taxi och ljudet har funnits i 3000 mil, bilen har nu gått ca 32000 mil.

Inget har hänt än.
av shadowline
Okay mycket matnyttig info! Ett nytt frihjul är beställt från Traktordelar. Är medveten om att multiremmen kan trassla in sig i kamremmen, därav har bilen bara stått. Men nu hoppas vi att jag får både servopumpen och frihjulet nästa vecka så då borde problemet vara avhjälpt förhoppningsvis...annars vette tusan. Hade tidigare en Omega B som börja bängla & bytte då till en "driftsäker" volvo..men nog verkar man få skruva även i dessa :lol:
av shadowline
dalldall skrev:nu vet jag inte hur det ser ut på en diesel, men iallafall på en bensinare sitter kamremmen skyddad bakom transkåpan.

Ah ja men på D5;an är det då fullt möjligt att multiremmen trasslar in sig med kamremmen. Ogenomtänkt...ja :evil:

Hej! Jag har när jag köpte bilen fö[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]