Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jesper1
Tillvalet elektrisk motorvärmare ska vara med på alla dom 300 första bilarna. Både enligt erbjudandet som gick ut från Volvo för knappt ett år sedan, och även enligt orderbekräftelsen. Troligen har Volvo något problem med detta. Eftersom man inte vill sätta i en extra sladd för att få elektrisk motorvärmare, så kanske det blivit problem med laddning mm. Jag tror och hoppas att vi som köpt tidigt kommer att få detta installerat såsmåningom.
Användarvisningsbild
av Boromir2k
Som sagt så älskar jag bilen, men det skrämmer mig hur snabbt batteriet laddar ur när man kör i hybridläge. Nu har jag bara kört 20 mil, men här hemma i där jag inte kör motorväg eller ens landsväg utan smågator och det suger verkligen ur batteriet. Någon som kört mkt motorväg och kan säga hur bra det laddar vid inbromsningar då?
Användarvisningsbild
av Jesper1
binarylogic skrev:Jag har också beställt en D6:a och den kommer börja tillverkas vecka 7 (nästa vecka). Hur lång tid tog det för er andra från att bilen började tillverkas tills ni fick leverans? Ska blir sjukt kul få börja köra den...
För mig tog det två veckor, men då tror jag att det gick ovanligt smidigt.
Användarvisningsbild
av joel80
Boromir2k skrev:Som sagt så älskar jag bilen, men det skrämmer mig hur snabbt batteriet laddar ur när man kör i hybridläge. Nu har jag bara kört 20 mil, men här hemma i där jag inte kör motorväg eller ens landsväg utan smågator och det suger verkligen ur batteriet. Någon som kört mkt motorväg och kan säga hur bra det laddar vid inbromsningar då?
Är det inte så att nu när det är kallt så går väldigt mycket åt till att värma kupén? Eller tar den av dieselvärmaren när man kör hybrid? Är det bara i Pure-läge den tar värmen från batterierna?
Användarvisningsbild
av Jesper1
Boromir2k skrev:Som sagt så älskar jag bilen, men det skrämmer mig hur snabbt batteriet laddar ur när man kör i hybridläge. Nu har jag bara kört 20 mil, men här hemma i där jag inte kör motorväg eller ens landsväg utan smågator och det suger verkligen ur batteriet. Någon som kört mkt motorväg och kan säga hur bra det laddar vid inbromsningar då?
Man får tänka annorlunda än med en vanlig bil.

På motorväg bromsar man sällan så därför blir det inte mycket laddning där.

Det gäller att fundera på när man ska köra på el respektive diesel.

Eftersom elmotorns fördelar jämfört med dieselmotorn är störst i lägre hastigheter med många inbromsningar så gör jag enligt nedan, vore intressant att höra vad ni tror om detta?

Exempel 1:

Man ska åka 5 mil och kommer sedan att kunna ladda.

För att spara bränsle startar man i läge pure, för att om det finns något parti på sträckan som avverkas i farter över 100 km/h gå över i läge save ca 1 mil och därefter gå över till pure igen.

Exempel 2:

Man ska åka 4 mil och kommer sedan att kunna ladda.

Läge pure används hela sträckan.

Exempel 3:

Man ska åka 20 mil och kommer sedan att kunna ladda.

För att spara bränsle startar man i läge pure, på de 16 mil av sträckan som avverkas med högst fart kör man på läge save övrig sträcka på läge pure.

Tänk också på att bilen drar klart mer el i hybridläget än i pureläget eftersom ac mm. används då. Man får även tänka på att elbakruta, elstolar, elbackpeglar mm. också drar mycket el.
av V60D5AWDPolestar
binarylogic skrev:
lok1410 skrev:undrar om den komer med Polestaruppgradering?? :lol:
Mailade faktiskt i ämnet till Polestar häromdagen och fick följande svar från dem

"Polestar håller på med förstudier och ev. utveckling av optimeringar till 2013 års modeller. Om/när det kommer till D6 är inte beslutat. Nya hemsidan uppdateras kontinuerligt och information om nya kit kommer efter hand som de blir klara."

Sedan om det behövs eller inte är en annan fråga... :lol:
Undrar om Rica har något på G till D6an. Borde ju kunna ge T6-effekt....:)
Användarvisningsbild
av joel80
Jesper1 skrev: Tänk också på att bilen drar klart mer el i hybridläget än i pureläget eftersom ac mm. används då. Man får även tänka på att elbakruta, elstolar, elbackpeglar mm. också drar mycket el.

Du menar tvärtom va? Alltså att den drar mer el i pureläget.. för i hybrid använder den väl till viss det dieselmotorn till uppvärmning o sånt?
Användarvisningsbild
av Jesper1
joel80 skrev:
Är det inte så att nu när det är kallt så går väldigt mycket åt till att värma kupén? Eller tar den av dieselvärmaren när man kör hybrid? Är det bara i Pure-läge den tar värmen från batterierna?
Jo, det går åt mycket för att värma kupén, men min startar dieselvärmaren i pureläget. Min uppfattning är att det är likadant i hybridläget. Skillnaden är att bilen exempelvis stänger av ac vid pureläget för att spara el. En annan skillnad är att dieseln startar vid mindre gaspådrag i hybridläget än i läge pure.
Användarvisningsbild
av Jesper1
joel80 skrev:
Jesper1 skrev: Tänk också på att bilen drar klart mer el i hybridläget än i pureläget eftersom ac mm. används då. Man får även tänka på att elbakruta, elstolar, elbackpeglar mm. också drar mycket el.

Du menar tvärtom va? Alltså att den drar mer el i pureläget.. för i hybrid använder den väl till viss det dieselmotorn till uppvärmning o sånt?
Jag tror inte att den startar dieselmotorn för uppvärmning i något läge. Då startar den dieselvärmaren istället. Så nej, jag tror att man kommer längre på el i pureläget än i hybridläget.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 23
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]