Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Vad föredrar ni som har dessa bilar vad är det bästa respektive sämsta med en AWD eller en XC70.
Funderar på att handla en till frun och Hundarna (hon är rädd att fasta i skogen)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kör du en del på skogsvägar vintertid så är ju 4wd att föredra. Kör ni längre typ 1500 mil/år så är ju diesel att föredra. Kolla på 03 och uppåt för då kom Haldex. Sedan finns det ju massor med trådar om köpråd
Användarvisningsbild
av Perc
Jo, haldexdrift ska du ha. Den gamla viskokopplingen är ingen hit.

XC är lite högre och tar sig alltså fram lite bättre. Sen antar jag att man får betala extra för nöjet att åka XC också. Antar att vanliga V70 AWD ligger lägre i pris på begmarknaden.

Men efter allt snack om rasad fyrhjulsdrift här på forumet så skulle jag titta på några alternativ också. Toyota Rav4 t.ex. Driftsäker, pigg och bra fyrhjulsdrift. Mycket bra på t.ex dåligt snöröjd väg, går som tåget.

Nackdelar finns förstås också. Den är lite nervös på landsvägen och slappnar aldrig av på samma vis som en Volvo gör. Vissa kallar detta "kul att köra" och "direkt styrning" så det är ju en smaksak. Sedan är bakluckan en klumpig sidohängd ladugårdsdörr som i länder med högertrafik öppnar mot trottoarsidan. Ett tips på Generation II är också att kolla så dragkroken inte sticker för högt upp, för bakdörren går ganska långt ner. På föräldrarnas fick man ta bort kroken för att få upp dörren.

Bensinmotorn är också på typiskt japanskt vis klen på låga varv, och det passar inte riktigt med biltypen. Orkar du gräva djupt i växellådan varje gång du önskar lite fartökning så är det inga problem.

Blir jag utsatt för häxjakt nu då jag rekommenderat Toyota på ett Volvoforum? :D
av Kena
Provkör och se vilken ni tycker bäst om. Och köp de som är välservade. Köper ni privat så se hur det ser ut på gården hos de som säljer bilen, säger lite om hur de tagit hand om det de äger. Och Toyota går heller aldrig sönder....2 på jobbet har rasade vvti motorer....
av oldtimersmc
Häxor är inte alltid fel :-)
Jag är nog inne på 2005 och frammåt då jag tänker avyttra min 01:a har även en 2010 V70 Diesel så det blir inte en 2 sådana för då blir det för mycket pengar den kommer att gå ca 1000-1500mil /år
av llesrof
Syrran har en RAV-4 -06. Trevlig på de flesta sätt men detaljkvalitén verkar lite hawaii. Skruvar och smådetaljer rostar, och det kanske man kan leva mex. Vad värre är, är att skarven på bränsetanken rostar.
Användarvisningsbild
av Perc
Jo, det är ju ingen dörrklang i en Toyota direkt. Har aldrig varit, kommer aldrig att vara, om det inte står Lexus på den då. Jag hade en Auris 2013 hyrbil nyligen. Flång ny modell för året, hade 300km på mätaren då jag plockade ut den. Den hade transmissionsljud och motorkaraktär som en Corolla från 1993.

Men driftsäkerheten är fortfarande oftast i särklass. Skodan som jag själv kör har ju fått negativ press på sistone pga skör dsg-låda. Sånt finns inte på Toyota eftersom dom inte har någon DSG-låda ännu. Den kommer sen då Européerna betatestat den tillräckligt. ;)
av JohnB
Jag vill inte starta någon häxjakt på Perc men jag kan verkligen inte rekommendera RAV4. Jag provade en -06 en gång i en grässlänt med ca 10cm blötsnö på och den tog sig knappt ur fläcken. Nu berodde det iofs inte på att det var dålig 4wd utan att antispinn inte går att koppla ur vilket gjorde att så fort det började slira så dog motorn. Jag testade samma slänt med en gen 1 CR-V också och den tog sig upp efter att framhjulen slirat några varv för mycket pga långsamt visco-system. Testade sist med en Isuzu Trooper jag hade förut och den klättrade upp utan att slira alls trots sommardäck men den hade lågväxel vilket är lite fusk. Jag hade tyvärr ingen AWD volvo att jämföra med på den tiden. Hittar man ett sätt att skippa antispinn på RAV4 funkar den säkert bra om man kan stå ut med vägbuller och den nervösa väghållningen. Farsan har en -06 CR-V och den tar sig fram riktigt bra även i djup snö men den lider också av bullersjuka så man färdas ogärna över 90 km/h i den utan peltorkåpor :wink: . Farsan har haft sin CR-V i snart 4 år nu och den har inte krävt mer än vanlig service så det är nog inga större problem kvalitetsmässigt på de asiatiska varianterna utan den stora skillnaden ligger i åkkomfort och kupébuller. Bensinfyrorna i både Toyotan och Hondan är i det klenaste laget om man ska dra släp eller om man gillar att gasa. Har för mig att farsans Honda snittar kring 0.9 men då snålkör han som den gubbe han är också :D .

/John
Användarvisningsbild
av Perc
Rav4 har inga problem med långsam AWD i varje fall. Jag har testat starta lite hårdare i uppförsbacke på grusväg några gånger, den bara sätter sig på bakvagnen och åker iväg utan drama. :)

Låter också konstigt om det saknas avstängningsknapp för antispinn. Har inga minnen av någon knapp i föräldrarnas heller förstås, men det är snarare för att den tog sig fram så bra så jag aldrig hade nån orsak att ta reda på det.

Men visst, det är ju Volvo som TS frågar efter. Jag gav bara ett alternativ. :) Och faktum är ju att en V70 AWD är fyra gånger mer bil rent komfortmässigt. Särskilt motorn (2.5T) som gjorde att jag aldrig kommer att vilja ha en sugmotor nånsin igen. Men lika driftsäker kommer den knappast att vara.
av JohnB
Nä jag tyckte också att just den jag körde betedde sig väldigt märkligt så det kanske var fel på just den bilen. Visserligen var det ett elakt test att starta från stillastående i ganska kraftigt motlut i en dryg decimeter blötsnö med gräs under men jag blev minst sagt förvånad att den segnade ihop och dog hur man än bar sig åt. Jag har testat samma slänt med S60:in nu flera år senare och det är inga som helst problem :) .

För att gå on topic så välj en XC om man vill åt markfrigång och extra mjuk och go komfort, nästan lite jänkargung i de bilarna. S60:in tycker jag är lite väl låg och det krävs inte mer än drygt 2dm packad snö för att man ska hänga på buken och jag gissar att det blir samma effekt med en V70 AWD.

/John

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]