Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beretta56
Om jag införskaffar Vida/Dice, Går de då att se om alla komponenter i brännaren fungerar? tempgivare, flamvakt, stift, pump mm.?
Även om de är 3 misslyckade start försök och den är blockad nu, så är ju antagligen något trasigt/slitet eftersom den inte klarade av att gå igång på 3 försök?
av Beretta56
Kopplade upp bilen idag. Brännaren var blockad... 3 misslyckade starter.
Nollade felkod och nu går den igen. Återstår bara att se hur länge...

Har en v70 -04 d5. Funktionen att brännaren inte får starta om batterispänningen är låg... Finns den på en sån gammal bil? Vet att de finns på 10-
Ser man de isåfall i färddatorn?
De var naturligtvis tjejen som hade bilen när brännaren inte ville vara med, så jag har ingen aning om vad som hänt. Har den startat, meddelande etc?
Användarvisningsbild
av Loppan78
Beretta56 skrev: Har en v70 -04 d5. Funktionen att brännaren inte får starta om batterispänningen är låg... Finns den på en sån gammal bil? Vet att de finns på 10-
Ser man de isåfall i färddatorn?
Ja den funktionen finns och du ska få meddelande om vad som hänt.
av Beretta56
Ok, tack! Då vet jag.

Så där ja... då har brännaren lagt av igen!
Idag var de iallafall jag som startade värmaren. Hörde att (antagligen) dieselpumpen tickade/klickade under uppstarten. Klickade i allafall från "baksätet".
Har inte hört detta ljud innan.
När jag rev ner brännaren i julas så satt bränsleslangen fast på brännaren med ett buntband. (är de så orginal?) Så när jag monterade tillbaka slangen satte jag också buntband... Dock ej med rundat låshuvud. Det var det inte innan heller. Kortade aldrig slangen vid återmontering... Borde ju ha klipt bort ca 2cm.

Sitter det någon backventil på brännaren? dvs om de inte är tätt mellan slang och brännare så kan de bli problem att få fram diesel tid, innan brännaren lägger av. pga inget tryck? Bilen startar lätt som vanligt.
Kan de vara någon annan ventil mellan tank och brännare? HUr kommer dieseln fram till brännaren? Vilken väg...?
Flamvakt? Tips/idéer?

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]