Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av edsbyn55
Den fick nedslag på ,Lambda-värde förhjöd tomgång, felaktig. På Bilprovningen. Är det någon som har ett bra förslag till åtgärd ??????? MVH Stefan
av NilsO
Hej,

skriv alla avgasvärdena, ange vilken motor du har och ändra gärna rubriken så att den är lite mer beskrivande, så får du nog fler svar.

Om lambdavärdet är för högt, de andra värdena är ok och lambdalampan inte lyser (motorn går som den ska etc) kan man ju gissa på läcka på avgassystemet (antagligen bakom katalysatorn).

Mvh
av edsbyn55
:) Hej Nils!!! Tack för tipset. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt. Här följer alla miljökontrollvärden CO 0,0 HC 018 CO 2500 0,1 Lambda 1,10 . Motortyp är B230FD. Volvo-94-945. MVH Stefan
av umekille
Vibrationsspricka e vanligt i anslutningen bakom katalysatorn
mot resten av avgassystemet...minns inte mina värden men fick
igenom avgasvärden på ombes. genom tanka i E85 ca 30%
Användarvisningsbild
av erikn
Som de andra skriver, troligtvis läcka efter katalysatorn. 1.10 indikerar för mycket syre, och är det hål på avgassystemet så kan den suga in luft och då blir det för mycket syre när det kommer till mätproben längst bak i avgassystemet.
Alla andra värden är ju kanon.

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]