Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Om så är fallet är du bara att gratulera!.... :wink:
Har haft min V70 T4 MY11 stående hos min lokala Volvo-verkstad den här veckan och fått en V60 D3 MY13
som lånebil under tiden. Jag har kört ca 140 mil sedan i måndags och jag måste bara säga, vilken underbar motor!!!
Att 135 Hk kan kännas SÅ kraftfulla och harmoniska, samtidigt som förbrukningen är helt fantastiskt låg. Jag snittar, med dubbdäck och enl. färddatorn 5,2 l/100km.... :shock:
Ville bara dela med mig av min upplevelse....det tenderar till att bli väl negativt här på forumet ibland så att dela med sig av lite positiva upplevelser känns bra!

Ha en go helg och kör försiktigt!
MVH/Niklas
Hej Niklas,

Visst är det kul att bli positivt överaskad! Påmin mej någon, D3an i denna V60, vad
är det för spec?

Visst gnälls det en hel del här på forumet men jag tror och hoppas på att det är för
att vi som är här gillar Volvo och vill att Volvo ständigt skall förbättra sig. Njuter fortfarande
av min V60 efter 2 & 1/2-år......
av Micke008
Han skriver D3 så tror bara han snubblar på tangentbordet när han skriver 135HK då D3an är på 136HK tidigare år var den på 163HK men den heter ju D4 numera.

(Volvo kanon att ni har så bra o logiskt system Volvo, nu blir en 2012 D3 mindre värd eller en 2013 D3 mycket mer värd då det är två helt olika motorer men när man kommer söka på bytbil/blocket så kommer Svensson tro att det är samma motor och dessutom få uppfattningen att 163 och 136HK kommer vara ett skrivfel där man bara ha vänt på siffrorna.)
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Gokväll...
Visst snubblade jag på tangentbordet. 136 hk är korrekt.
D3 MY 13 har just 136 hk. 163 hk heter numera D4. Samma sak i V70.

Mvh Niklas
Användarvisningsbild
av V9097
NickeDiesel skrev:Om så är fallet är du bara att gratulera!.... :wink:
Har haft min V70 T4 MY11 stående hos min lokala Volvo-verkstad den här veckan och fått en V60 D3 MY13
som lånebil under tiden. Jag har kört ca 140 mil sedan i måndags och jag måste bara säga, vilken underbar motor!!!
Att 135 Hk kan kännas SÅ kraftfulla och harmoniska, samtidigt som förbrukningen är helt fantastiskt låg. Jag snittar, med dubbdäck och enl. färddatorn 5,2 l/100km.... :shock:
Ville bara dela med mig av min upplevelse....det tenderar till att bli väl negativt här på forumet ibland så att dela med sig av lite positiva upplevelser känns bra!

Ha en go helg och kör försiktigt!
MVH/Niklas
Jag kan bara instämma, det är en grym motor. Jag har kört en del V70 D3 2013, tycker den känns rapp för att vara diesel. Personligen gillar jag den bäst med manuell låda. Jag har tyvärr inte kört D3 och D4 tätt efter varandra, men jag tycker skillnaden är liten mellan de två. Nästan så jag tror att den D3 jag körde har mer en 136hk och 350Nm.

Jag lånade en D3 ett halvt dygn. Efter 11 mil med 4 kallstarter hamnade Förbrukningen på 0,51 enligt färddatorn.
av Twendor
mstrandbo skrev:Og i V40 har D3 150hk.. Litt forvirrende.
D3 er forøvrig en kanonmotor i V40 også.

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]