Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av leanatan
Hej, jag har en volvo s40 2.0t, jag har haft ett återkommande problem med exakt 1 månads mellan rum emellan problemen. När jag startar och kör går den normalt men efter någon minut och speciellt när jag gasa upp och lägger i 3an så hackar gasen upp sig och gasar på av sig själv och ligger mellan 3000-4000 varv och konstant och det låter lite som att den vill öka. och första gången jag fick detta så vred jag bara av motorn (obs dock hade jag kört en bra bit innan ca 2 km ) och lät den vila ca 1 min sen starta jag om den och då funka den som vanligt. Men idag hände samma sak körde ca 1 km vred av när jag starta den var den fortfarande upp i 3000-4000 varv körde hem med den vred av starta igen fortfarnde samma tog och gneka lite på gaspådraget (det jag tror var det) under motorhuvuen och då gick det till sig någorlunda bara 1500 varv (normalt, ca 900).
Båda gångerna har det varit mellan 10-14 minus grader.

Vad kan tänkas vara fel?
av leanatan
Jag har inte tänkte på om gasen är trög, som jag minns det går den ganska lätt eller ingen större skillnad :/ om jag frikopplar så är den fortfarande uppe i 3000-4000 varv ..

Jag får prova och känna efter om det händer igen men även innan jag startar och efter jag startat :/ Men har inte haft igång bilen sen igår så jag vet inte om problemet gått till sig :/ MEn jag läst länken din och det känns ju inte roligt å måsta lägga ut minst 4000 tusen :/ får nöta på och hoppas att det inte händer igen
av N0RBERG
Det behöver ju inte vara något som är dyrt att fixa. Börja med att kolla de saker man kan fixa själv. Gör rent spjällhuset, gör rent tomgångsmotorn som rudarmy påpekade. Det kan ju vara så att detta fixar problemet och har isf inte kostat dig ett endaste öre förutom lite tid. Värt ett försök innan man börjar byta dyra delar.
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]