Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
Låter som locket till expansionskärlet är helt tätt, men det ska det väl inte vara? Tryckövervakningen sker i kylarlocket (öppnar vid något visst tryck) och den vätska som strömmar förbi där, ska väl kunna få plats i expansionskärlet utan tryck ökning där. Trycket i kylsystemet får ju inte bli för högt, då kan det bli skador på kylare/värmepaket eller så spricker någon slang.
Mvh
/RID
Den ena ventilen i kylarlocket öppnar sig om trycket blir över 1,5 bar (150 kPa). Men om allt är som det ska blir trycket aldrig så stort, och ventilen ska aldrig behöva öppna. Den är en säkerhetsventil – kylsystemet är "slutet". Det är samma tryck överallt (om man bortser från att det blir större tryck längre ner, såklart).

Den andra ventilen öppnar sig så fort det blir undertryck i kylsystemet (specifikationen är 7 kPa). Man brukar kunna höra att det pyser in lite där om man haft av locket med varm motor och sedan låter den svalna med locket på.
Tömde hela kylaren på Glykol idag och hällde i ny.
Samtidigt bytte jag till en ny kylarslang mellan termostaten och kylaren. Även ett nytt Kylarlock (grönt)

Resultatet blev inga stenhårda slangar och inget undertryck i expansionskärlet. Allt verkar vara som vanligt nu :)
Skall väl aldrig pysa när man öppnar locket till Expansionskärlet efter den stått på tomgång?

Testade varmköra bilen med locket av på expansionskärlet det varken bubblade och nivån rörde sig lite grann uppåt bara. (Även med locket på)
Var inne på Toppackningen ett tag men verkar ha klarat mig från det..
Hej!
Du verkar ha haft samma fel som brorsans 740 som jag skivit i en förfrågan här på forumet.
Hans 740 verkar läcka vatten någonstansifrån men vi kan inte hitta var.

Precis som din bil så byggs trycket i expansionskärlet upp när man kör motorn och då händer precis som på din bil att vattnet stiger i expansionskärlet ....för att sedan rinna tillbaka när mortorn svalnat.Det försvinner lite vatten hela tiden också, men vi kan inte begripa var det läcker.
Det är möjligt att expansionskärlets lock är boven för det läcker inte ut vatten i oljan, eller igenom värmekran inne kupén, och heller finns ingen vitrök i avgaserna.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]