Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gltnils
Undrar varför skruven som har gummibussning skulle vara bättre ? Gummibussningen är väl enbart för att inte få in fukt ? Då det är samma åtdragningsmoment på den "vanliga" och den med gummibussning.
av volvov702002
nu är den nya muttern bytt och vilken skilllnad det blev, klart fastare med allt. MEEN , jag har fortfarande kvar glappet, så nu är det till att kolla närmre på drivaxel/axlarna. för kan få fram det där gapet av glapp när man provocerar med gasen, och glappet är stort.
vibrationerna är kvar med, så förmodligen drivaxeln. trött på detta nu alla dessa fel.
Användarvisningsbild
av Hellman
Jag hade problemet på min XC90, alltså som redan hade bult med gummi. Lämnade in den på Volvo och dom fettade in splinsen och det blev något bättre, men inte helt bra. Lämnade in den igen och dom drog åt bultarna "lite extra" och problemet försvann.
av volvov702002
låter ju toppen det löste sig för dej, va det länge sen du drog åt bultarna och det har hållt sen dess ??

fettat in bad jag en verkstad att göra så det är gjort hoppningsvis då splines va framme då dom bytte en drivaxeldamask och styrstagen så båda sidorna så.

ja då får man åka in och be dom dra åt bultarna lite mer, hoppningsvis kanske dom vet eller ska man åka till en volvo snabbverkstad ? nåt som kan hända om man drar åt för hårt ?
Användarvisningsbild
av Hellman
Snart ett år sedan och det håller fortfarande. Vet inte hur mycket extra dom drog åt, och det är naturligtvis inte så bra om dom drar åt för hårt antar jag, men det var på deras initiativ och man får väl lita på att dom vet vad dom gör.
Det är nog bra att åka till en verstad som vet vad dom gör så att dom inte drar sönder nåt. :)
av volvov702002
hade du vibrationer nånting pga av detta med drixaxelmuttern va för lös , eller bara glapp ??

åker nog tillbaka till mekonomenverkstaden som utförde bytet av muttern, så kan jag säkert få åtdraget utan kostnad då jag utförde massa andra dyra reparationer på samma gång.
får hoppas det hjälper i mitt fall med att dra åt , håller tummarna :)
av volvov702002
ska åkai veckan som sagt och be dom dra åt bulten hårdare, frågan är om man törs göra det säkrskillt nu när det är minusgrader ute med så den inte brakar av.

märkligt att glappet verkar komma när bilen är varm, klonkar inget fast man provocerar med gasen när bilen stått ute i det kalla.
blir inte klok vilken skit volvo börjat tillverka, blir inte klok på mitt klonkande och vibrationerna. :-(O)

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]