Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Min V70 knakar otroligt mycket där centerhögtalaren sitter om man har någon, nu har jag inte premium sound men precis där den högtalaren sitter kan man presssssssa ned instrumentpanelen ett par millimeter då tystnar ljudet men kommer tillbaka lika fort som man släpper handen. Jag hatar sådana ljud och hör inte hemma i denna prisklass enligt mig. Men vad skall man göra? man kan inte mer än klaga, min garanti går ut 2011.12.17 och detta fel skall åtgärdas enligt mig innan jag kommer bli nöjd med min bil
av index
Ni som har oljud från stolen, försök smörj sips-röret under stolen så kommer det lösa sig.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Ska pröva smörja, vad rekommenderar du att smörja med index? Någon tidigare skrev vattenvasselin, någon annan syntoil och en tredje tog vanligt wd56.. Läste någonstans att enligt VIDA (volvoverkstan) skulle något slags fett användas; perfluorerat PFPE-fett ? Vad nu det är.. :shock:

Annars e en lösning att banta, för när frugan kör låter det aldrig, cirka 65kg, en annan som väger 95 ger upphov till mkt knak :x
av freeman300
Har en MY2013 D5 och jajamensan knarrar det inte från höger bakdörr och 70 mil på mätarn!. Det är 1) inredningen på dörrens insida som knakar som bara den och 2) knarr då man "lyfter" dörren i öppet läge. Gångjärnsproblem?. Bilen är ju tyst i övrigt så det hörs . Hangup tycker min fru men hostar man upp 400000ish så är det väl den. Det är ju mkt skramel i de MY2013 Volvo taxi jag åkt med på senare tid med för den delen. Synd!

Inte nog med det. Stor fet fläck i tyget på skjutluckan till takluckan (har man använt 5-56 vid monteringen?). Dock åtgärdat men helt borta blev det inte.

I övrigt bästa bil jag ägt just på vägen vintertid!!
av dst02
Min V70 my11 va knäpp tyst i hela 35 mil sen kom oljuden i dörrpanelen,mittkonsol,handsfack,innertak osv.
Efter en hel del kvalitetsproblem utöver oljud bytte jag bort eländet mot en saab 9-3 2011 som nu gått 2950 mil å nästintill helt knäpp tyst.
av Hovig
Nu är min bil en 09.a 2,0F som har gått 11000mil, MEN...

Mittkonsollen knakar så fort man kommer åt den med knät, den låter till och med när man växlar upp till tvåan eller fyran, dörklädseln skramlar vid hög volym på stereon, och intstrumentbrädan knakar i framkant när man kör över ojämheter... Hade en BMW 3 serie 2,0D innan och inredningen i den var knäpp tyst. Volvon känns inte alls lika bra ihopskruvad, Synd...
av mattish
Jag hade problem med min höger bakhögtalare som knastrade någotdjävulskt.. Fast bara ibland. När kollegan kom och sa att han hade det likadant så konstaterade vi att det var fel på Mix megapols sändning i vinslöv mellan vissa klockslag eftersom det är den enda gången som problemet uppkommer. I övrigt i min bil så knarrar det också lite, men bara från barnstolen i baksätet, annars tyst :D
av Tim
Ni som har problem med oljud från instumentbrädan så finns det en teknisk journal på problem med en enkel åtgärd som tar ca 5minuter att utföra. Det är en slang man lägger emellan intsrumentbrädan och vindrutan.
av Jesperhellman
Tim skrev:Ni som har problem med oljud från instumentbrädan så finns det en teknisk journal på problem med en enkel åtgärd som tar ca 5minuter att utföra. Det är en slang man lägger emellan intsrumentbrädan och vindrutan.
Har problem med att det knakar lite i min V70ii -08 2,4D. Kan vara lite för att det varit kallt i vinter, det knakar också till nångång ibland när jag svänger i ratten, någon som haft samma problem?

Tim, vart kan man hitta den journalen?
av Tim
Jesperhellman skrev:
Tim skrev:Ni som har problem med oljud från instumentbrädan så finns det en teknisk journal på problem med en enkel åtgärd som tar ca 5minuter att utföra. Det är en slang man lägger emellan intsrumentbrädan och vindrutan.
Har problem med att det knakar lite i min V70ii -08 2,4D. Kan vara lite för att det varit kallt i vinter, det knakar också till nångång ibland när jag svänger i ratten, någon som haft samma problem?

Tim, vart kan man hitta den journalen?
Volvo verkstaden kan hjälpa dig att hitta journalen.
spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]

Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]