Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Får jag fråga, är det första gången du kör en automat?
Jag är ingen värsting på något sätt, men jag har några år bakom mig. När jag var ung och oerfaren och första gången skulle köra en bil med automatlåda, så blev det flera gånger lite blamerande situationer. Man är van vid manuell låda och kör med båda fötterna. Alltså, när man skall stanna så flyttar man högerfoten från gaspedalen och börjar bromsa. Samtidigt börjar man rent reflexmässigt (det kommer från ryggraden) att frikoppla med vänsterfoten på bromspedalen!!! Varpå bilen nästan lättar i bakändan och om man inte hade bilbälten, kommer att vara väldigt nära vindrutan.
Så försök vika vänsterbenet "under" dig, mot stolen, när du kör. På så vis tränar du in ryggraden med att bara köra med en fot, den högra.
Sharkbait skrev:V8 AWD :twisted:
Håller med, bästa Volvon som tillverkats!
Rådlös skrev:Får jag fråga, är det första gången du kör en automat?
Jag är ingen värsting på något sätt, men jag har några år bakom mig. När jag var ung och oerfaren och första gången skulle köra en bil med automatlåda, så blev det flera gånger lite blamerande situationer. Man är van vid manuell låda och kör med båda fötterna. Alltså, när man skall stanna så flyttar man högerfoten från gaspedalen och börjar bromsa. Samtidigt börjar man rent reflexmässigt (det kommer från ryggraden) att frikoppla med vänsterfoten på bromspedalen!!! Varpå bilen nästan lättar i bakändan och om man inte hade bilbälten, kommer att vara väldigt nära vindrutan.
Så försök vika vänsterbenet "under" dig, mot stolen, när du kör. På så vis tränar du in ryggraden med att bara köra med en fot, den högra.
Haha, har hänt mig några gånger när jag satt mig i en bil med automat :lol: . Kul att höra att man inte är ensam. V8 AWD är det självklara valet annars. Blir en sån när det är dags att pensionera S60:in.

/John
Förbrukningen för en V8 AWD är, i förhållande till mervärdet med AWD, V8 och mycket effekt, helt rimlig. På motorväg kanske en 2,5T drar 0,9 och en V8 1,1, i stan 1,3 resp. 1,6. Helt klart värt pengarna tycker jag:)
V8:an är extremt hållbar, har ett fantastiskt ljud och med dessa vintrar är AWD inte dumt. Dessutom är V8 med få undantag mycket välutrustade.
PH
Jag kikade lite på V8 AWD på blocket och det fanns kring 10st till salu med diger utrustningslista med ingen var utrustad med bränslevärmare med tidur. Är det ovanlig utrustnings på just V8:an eller finns det kanske inte alls? Är det någon som vet vad det skulle kosta att eftermontera om det är möjligt? lite trist att alla till salu just nu är svarta eller grå då man är lite svag för Passion red :) .

/John
Utan att veta hur det kommer att stämma för dig när du köper bilen, så får du ett sökord: 31267054. Detta är sökbart på Volvo och bara värmaren utan montering, kostar i US $ 1156. Blir ungefär 7500 Skr.
Men prova, du kanske kommer en bit längre än jag. Här har jag hittat uppgifterna: http://www.volvopartswebstore.com/
Skall du ha efter svenska förhållanden, montering och priser etc. etc. så skall du nog gå på Volvocars.
D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Såg det. Har provat att rensat cache fö[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]