Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Ny här på forumet, hoppas på lite hjälp.

Köpte i skiftet november/december en Volvo V70 awd 2,5t bensin automat årsmodell 1998.

Körde den ner mot alperna och hann inte komma längre än helsingborg innan den började krångla. Den gick ryckigt och dog. Vi körde in den på verkstaden där de konstaterade att en luftslang in till motorn var trasig/hade hål... Bilen sotade då något otroligt och drog 1.8-1.9l/mil i motorvägsfart 110km/h.

När vi fått detta fixat så gled vi vidare genom europa och bilen drog fulllastad/takbox/4pers runt 1.4l/mil i 130km/h vilket jag anser vara helt normalt.

Men nu har bilen börjat dra mycket igen. Sotar när man står på parkeringar samt luktar riktigt illa. Likt gammal rutten tång. Bilen drar runt 2l/milen enligt färddatorn under blandad körning, inget extremt... Sotar inget vad jag kan se under färd.

Det är alltså en automat, bensin, vinterdäck men inga dubbdäck. Olastad för tillfället. Inga felkoder visas i instrumentpanelen...

Oljan ser fin ut, byttes innan vi åkte. Stift har jag funderat på men borde inte bilen gå mer oroligt då? Är det en lätt manöver att kolla stiften? Har inte tummen mitt i handen men har inte mekat volvo tidigare...

Enormt tacksam för hjälp.

//Svante
Det är inte svårt att kolla stiften... 6 torx till kåpan och en lång stift nyckel.
Du bör även kolla fördelaren och rotorn, dessa byts i stortsett aldrig av någon skum anledning.

2l milen blandad är väldigt mycket. Min -97a, manuell visserligen, drar ungefär 1.1-1.2l/mil blandad. För att komma upp i 2l/mil lär jag gasa rätt duktigt (enl. färddatorns "live" förbrukning).
Sunschreem skrev:Dom sitter inte alltid där bara för att se tuffa ut.
Inte :shock: :shock: ? ..... :P

Nej men som sagt, mätare kan visa väldigt mycket matnyttig information. Temp. mätare (avgas/olja/vatten) samt oljetryck är riktigt smidigt att ha. Likaså en lambda mätare så man ser air/fuel ration.

Tyvärr kostar det ju en hel del om man ska ha alla dom mätarna :P Du får många OBDII kablar för det priset :P Nackdelen med det är iofs att man inte kan få ut "live" data.
Oljetryck kan du ju ta reda på genom stickan. Iallafall så att det verkar normalt. Vattentemp sitter ju inbyggd orginal. Och termostaten öppnar vid ca90 grader så då vet du ju att när visaren är på kl 3 så är vattnet ca 90 grader :) Måste man inte ha en bredbandslambda för en lambdamätare?

Oljetemp fick ajg se hur viktigt det var när jag var på en tpc träff på mantorp nu i sommras. Åkte med i en grön 854 T5, han hade orginal oljekyl och tempen var hans "akilles" vad jag fattade det som. Dock var det nog skönt att få lite paus på rattandet som han sa för han höll i så hjullagrena fram började protestera :P
Sunschreem skrev:Oljetryck kan du ju ta reda på genom stickan. Iallafall så att det verkar normalt.

Ja, det kan du ju roa dig med under körning :P Och oljetryckslampan lyser bara när trycket sjunkit så pass mycket att det är "akut". Med en mätare ser man i god tid om något inte står rätt till.

Vattentempen i instrumenthuset är inte exakt detaljerad...

Det finns lambdamätare som inte är bredbands, dom mäter bara fuel/air ratio och kopplas på den befintliga lambdan och inte separat som en bredbands.
Lucif3r skrev:
Sunschreem skrev:Oljetryck kan du ju ta reda på genom stickan. Iallafall så att det verkar normalt.

Ja, det kan du ju roa dig med under körning :P Och oljetryckslampan lyser bara när trycket sjunkit så pass mycket att det är "akut". Med en mätare ser man i god tid om något inte står rätt till.

Vattentempen i instrumenthuset är inte exakt detaljerad...

Det finns lambdamätare som inte är bredbands, dom mäter bara fuel/air ratio och kopplas på den befintliga lambdan och inte separat som en bredbands.
Den stora frågan blir vartfan man ska sätta alla mätare :P Tur man kan gömma dom i handsfacket :)
Sunschreem skrev:Den stora frågan blir vartfan man ska sätta alla mätare :P Tur man kan gömma dom i handsfacket :)
Mja... Finns ju mätarhållre för A-stolpen... Hurvida det är snyggt eller inte är upp till var och en att avgöra. Sen kan man ju montera som jag monterade min turbomätare också - ovanför/nedanför stereon om man har enkeldin.
Sen har man ju den lite mer avacerade metoden - plasta in hållare i instrumentpanelen. Snyggaste metoden, men också den dyraste/svåraste.

Eller så kan man ju såga sönder luftgallren och montera där. Det verkar rätt poppis :) (inget jag skulle göra dock, jag vill ha kvar min AC tyvm).
Hej på er alla.

Har nu kollat tändstift - inga konstigheter, Turbo-inget läckage, Topplockspackninh - tycker inte ut någon olja, Olja - har inte dragit någon olja och oljan ser inte heller konstig ut.

Några tips på varför den drar så mycket? Känns som dålig kompression/kolvringar kanske skulle vara en orsak men jag vet inte. Den går varken oroligt eller ojämt. Går fint från grund till topp varv. Sotar lite och drar runt 2-2,5 liter milen nu.

Vad tror ni?
Hej på er alla.

Har nu kollat tändstift - inga konstigheter, Turbo-inget läckage, Topplockspackninh - tycker inte ut någon olja, Olja - har inte dragit någon olja och oljan ser inte heller konstig ut.

Några tips på varför den drar så mycket? Känns som dålig kompression/kolvringar kanske skulle vara en orsak men jag vet inte. Den går varken oroligt eller ojämt. Går fint från grund till topp varv. Sotar lite och drar runt 2-2,5 liter milen nu.

Vad tror ni?

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]