Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Finns inga som helst tillstymmelser till vatten/oljeskum på oljelockets insida. Så vatten i oljan kan helt avskrivas.
Så frågan är: vart tar vattnet vägen?? Ska kolla expansionskärlet och locket!
av I.H.P
jaka skrev:... Färgen på oljan är också den bra (mörkbrun) så någon trasig topplockspackning tror jag inte på. Då skulle oljan vara mer ljusbrun och vattnet i expansionskärlet vara brunaktigt.
Jag vet inte om du vet riktigt hur en motor ser ut inuti? Vevhus, förbränningsrum och kylkanaler är avtätade mot varandra dvs. en felaktig topplockspackning kan läcka mellan förbränningsrum och kylkanal men samtidigt täta mellan vevhus och kylkanal.
Går bilen inte på alla cylindrar när den startas kall?
Ryker den vitt i avgaserna när den är helt varmkörd?
Är någon tändstiftsisolator mycket renare än de andra?
Detta är ytterligare indikatorer på gången topplockspackning
//Björn
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag vet inte om du vet riktigt hur en motor ser ut inuti? Vevhus, förbränningsrum och kylkanaler är avtätade mot varandra dvs. en felaktig topplockspackning kan läcka mellan förbränningsrum och kylkanal men samtidigt täta mellan vevhus och kylkanal.
Det kan vara en liten läcka, Man kan köra ganska länge med en läckande (komp. - vatten) packning, om man bara kör kortare stränkor och kör "normalt". Det är därför det är viktigt att expansionskärlet är fyllt till bredden när man kollar (små läckor syns inte annars) och att man kollar länge. Det kan ta en halvtimme innan det "händer något" om det är en liten läcka. En lösning (som jag dock inte rekomenderar) är "motorsvets på burk" (Obs, inte kylartätning), det fungerar fortfarande på en Saab 900 efter 2 - 3 år.
Jag körde med en -78 års Mazda Pickup i 2 år efter jag upptäckte att den läckte. Jag bytte inte packningen förrän det läckte så mycket så motorn inte gick runt på morronen utan att "klicka" på starten några gånger så kolven tryckte ut vattnet igen. Sedan gick den på 3 cylindrar någon kilometer innan den gick Ok. Dock kan man inte ha kylarlocket på när man kör med läckande topplockspackning

Mvh
Lennart

Edit: Det är dock inte att rekomendera att köra om man vet att man har en läckande topplockspackning
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av jaka
Hej!
Bilen startar dierkt utan problem och den går på alla cylindrar och den ryker inte vitt!
Senast redigerad av 1 jaka, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
jaka skrev:Hej!
Bilen startar dierkt utan problem och den går på alla cylindrar och den rycker inte vitt!
Då är det nog inte det. Byt kylarlock om du inte gjort det så blir det säkert bra.

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Ska byta lock i morgon så får vi se.
Lite mer info...När man kört en stund och stannar och öppnar expansionskärlets lock så rinner alltid vattnet till, vattennivån höjs.
På min Audi 100 från -89 så sker inte alls samma sak. När jag öppnar expansionskärlet där så pyser det bara till men vattennivån höjs inte.
Det är ju samma system på bägge bilarna så de borde bete sig likadant, man på volvon så stiger vattennivån... :(

Hur är det förrsten med värmesystemet inne i kupén?? Kan det läcka (borde det kunna).
På den Volvo Amazon från 1964 som jag håller på och renoverar så sitter värmepaketet som alla vet i motorrummet och själva paketet består av mässing, mjuklött ihop.
av rid54
Om man får en nivåhöjning i expansionskärlet när detta öppnas, är det ett tecken på att det finns gas någonstans i kylsystemet. Detta kan vara luft eller avgaser. Är det avgaser så kommer så småningom kylvätskan att innehålla en hel del koldioxid. Detta kan mätas, tror jag och är man misstänksam bör man kanske överväga att få detta gjort.

Trycket i cylindrarna under arbetstakten är uppemot 30-40 atmosfärer, kanske mer. Minsta spricka i cylinderlocket eller minsta läcka i packningen kommer att tillåta gaspassage ut. Gasen hamnar där sprickan/läckan mynnar. Mottrycket är ju högst obetydligt i kylsystemet och bara lite högre i smörjsystemet. Läcker det ut i själva motorblocket märker man inte mycket alls, men i kylsytemet kan det märkas mer eller mindre. En liten läcka ger kanske just dina symptom, en stor läcka skapar en geyser (och borde märkas i ett kompressionsprov....).
Mvh
/RID
av jaka
Hej!
Kom att tänka på att det kanske kunde vara motorvärmaranslutningen i blocket!?
Såg att Biltema hade nya värmarelement.
Vilken dim på hålet i Volvos block?
av jaka
Hej!
Då har vi bytt lock men ingen skillnad..! startar man motorn med locket av så stiger vattenvolymen och rinnertill slut över... Fyller man sedan på till mellan Max och Min nivåmärkena och kör motorn en längre stund så ligger nivån jämnt Detta med locket av.

Inget vatten finns heller under mattorna fram...

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]