Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Nu kanske jag svär i kyrkan men jag har köpt en Fårrrd S-Max Flexifuel MY09, dvs med samma motor som i 2.0f. Eftersom jag inte hittat något bra Fårrrd-forum så tänkte jag fråga här: Ni som har en 2.0f, har ni haft några problem med att köra den på E85?
Jag har läst en hel del om problem med spridare osv men som jag förstår det verkar det mest bero på dålig kvalitet på E85. Jag hittar ingen aktuell information om problem med att köra på etanol, vad är det som gäller nu?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag kan inte svara för 2.0f, men den borde gå lika bra att köra enbart på E85 som 1.8f. Jag har kört min sedan oktober -09 enbart på E85 utan några som helst problem.
Användarvisningsbild
av roadside
Jag har kört min 2.0f på e85 i 1 1/2 år och 3000mil, och det har fungerat bra. Ett tjuvstopp kall motor på tomgång .
av Rådlös
Jag har en V70 2.0F -08. Jag har aldrig kört den på något annat än E85 (E75). Dessutom bekymmerslöst. Om några månader har jag kört den i tre år.

Som du säkert har förstått så finns det många falska rykten om detta. Dom flesta är dessbättre grundlösa. Nu känner jag till något exempel med en Ford som inte går så bra alltid. Ägaren är dock mycket kunnig och observant så han brukar "tvätta" spridarna när problemen visar sig. Grundorsaken har han dock inte lyckats utreda. Förmodligen är det ett "måndagsexemplar" som han har blivit drabbad av.

Vi har alla hört talas om "sulfatskandalen" som inträffade för ett antal år sedan. Det handlade om en dåligt rengjord tankbil eller cistern, som man sedan fyllde med E85. Det var alltså rester av dieselolja som då innehöll för höga halter av sulfater. Detta drabbade huvudsakligen Storstockholmsområdet och några orter utmed ostkusten. Men det är mer än 2 och ½ år sedan, så dom sulfatresterna som fanns den gången torde vara ytterligt väl utspädda och bortsköljda under den här tiden. Några liknande fadäser har inte rapporterats efter det.

Nu kan det ju möjligen vara så att Volvo har satt i några egna komponenter som inte fanns i Fords original eftersom färre Volvoägare är drabbade än Fordägare om man skall utgå ifrån pressens rapportering. Detta är bara en hypotes från min sida. Men flera skriverier i pressen lyfter fram Fordägare som inte är nöjda med sina FFV. Dom har blivit uppmanade av verkstäderna att tanka bensin i stället och tidningarna hakar gärna på detta och spyr galla över etanolen i värsta kvällstidningsjournalistik. Det finns ett uttryck Skymningspress. Det passar bättre i det här fallet. Ett vanligt symptom med FFV-bilar är just att dom går dåligt när man håller på att byta bränsle hela tiden. Det finns ett antal inlägg om detta här på forumet som talar för att det ligger mycket i det.

Om du ändå känner osäkerhet inför E85, så försök alltid tanka på dom stora stationerna där du antar att dom har hög omsättning på E85. Det kanske ger en viss trygghet. Och håll dig gärna informerad, som du har gjort nu, på dom etanolforum som finns. Vanligtvis finns det mycket kunskap där.
av MattiasD
En sökning på det här forumet ger att i princip har inget problem med etanolbilarna. Däremot kryllar det med inlägg om problem med dieselbilar. Vad rapporterar motormedia? Ja, det är uteslutande om problem med etanolbilarna och inte ett ord om problem med dieselbilar. Efter 3 år ältas fortfarande sulfathistorien, men man är naturligtvis inte tydlig med att problemet är ur världen idag. Bara skapar förvirring hos bilägare. Det är dagens media :evil:

Du kan lungt tanka E85. Försök bara att köra lite längre sträcka om du någon gång går från bensin till E85 så att motorn hinner adaptera den nya bränsleblandingen.
av ForestC
Jag är väl en av de få som faktiskt har haft problem med 2.0F :)
Har en 2.0F -09 och har upplevt en del problem på vintern med E75/E85, så nu kör jag faktiskt bara bensin när det är kallt ute.

För min del yttrar det sig så att motorn alltid har _startat_ bra när det har varit kallt, men när jag har rullat kanske 5-10 meter så har motorn dött. Efter det har det krävts otaliga försök att få igång motorn igen, och ett evigt malande på startmotorn. En gång hände det mitt i en trafikerad korsning och det var ingen behaglig upplevelse...

Volvo-verkstaden såg inte heller några fel - inga felkoder etc - och det går inte att provocera fram.
Under de tre vintrar jag körde på etanol inträffade det kanske 10-15 gånger, och självklart aldrig när verkstaden hade bilen... :evil:

Senaste vintern har jag alltså bara kört på bensin och då har det inte inträffat en enda gång... Sommaren däremot - inga problem!
Användarvisningsbild
av SvenB
Så kan det bli. Men det finns ett talesätt också: "Ingen regel utan undantag".
Användarvisningsbild
av tomBer818
Köpte en V70 2.0f -09 för ganska precis ett år sedan, har bara kört E85, går bra på det, sen är det många som tyckte det var konstigt att jag köpte flexifuelbil. Folk sa att jag måste serva den oftare, går bara på bensin ändå, den kommer sota igen???, den startar inte på vintern osv. Jag hade en V70N 2.4 -02 innan, den servade jag en gång per år (kör inte så långt), så serviceintervallen blir densamma för mig på den nyare bilen.

Saknar lite vridmoment om man jämför med 02:an, men det var väl väntat.
Känns också som att det saknas en sjätte växel, varvar mycket i motorvägsfart, femman lägger jag i strax över femtio km/h.
Överlag trivs jag mycket bra med bilen, nöjd med förbrukningen ca 1.1l/milen, färddatorn visar dock 1.3l.
av Peanuts
Tack så mycket för alla bra svar! Det lutar nog åt att pytsar i E85 framåt vårkanten, jag är lite kyckling och vågar inte riktigt nu under kalla vintern. :D
D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Såg det. Har provat att rensat cache fö[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]