Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JakeDale
Ska besikta bilen och min tuta fungerade inte så glad i hågen plockade jag bort krockkudden och lossade kontakten till kudden. När jag monterat allt igen och anslutit batteriets minuspol lyste SRS-lampan. Fick information av min kompis att man måste radera minnet via diagnosenheten i motorutrymmet för att bli kvitt denna varning.....

Någon som kan ge mig en instruktion, steg för steg hur jag raderar detta??????
av krang
Jag har endast en kort guide till diagnos enheten. Generellt så nollställer man felkoder genom att ha tändningen på. Proben ej ansluten. Hålla in knappen minst 5sek, släpp, vänta till dioden tänds, tryck knappen ytterligare fem sekunder. Sen är det klart. Stäng av tändningen och kolla om lampan slocknat. Det tar ju drygt 10sek i vanliga fall.

Då kan du testa att sätta proben i läge 1 och i bästa fall kommer den av ge koden 1-1-1. Då är allt som det ska :D .

På vår 440 lossnade kabeln till kontrollampan bakom instrumentet hela tiden. Det ger ingen felkod i diagnosen men srs lampan är ändå tänd. Tog ett tag innan jag hittade det felet :D
av JakeDale
det där fungerade inte :( finns det ingen som skruvar 400 på detta forumet?
av Cicaro
får du felsignal för SRSsystemet i diagnosboxen??
Användarvisningsbild
av boostofta
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=1631

Detta står under Vanliga frågor (FAQ)
Det står att det gäller 7/900 men det är samma system som 400serien.
Följ den proceduren som står där med den skillnaden att SRS finns i uttag nummer 7.
Detta funkar, annars gör du fel ;)
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Hej!

Jag har samma problem med lysande SRS-lampa.
Har bytt rattstång och och när jag satte på ratten hamnade den lite snett. Körde omkring så ett tag men tröttnade och hade loss ratten igen för att justera den. Då rullade medgivaren, eller vad den heter (en dosa bakom ratten med en metallspiral i som har med SRS:en att göra), upp. Läste i Haynes hur man skulle ställa in den (max medsols och sen tre varv motsols om jag minns rätt) och gjorde detta. När jag sedan monterade på ratten så slocknar inte SRS-lampan.
Försökte då radera felkoden enligt beskrivningarna i denna tråd men utan resultat. Jag får dock samma felkod som föregående inlägg beskriver. Hur ska jag gå vidare?

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]