Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för många bra svar.

Jag har nu fått ihop en "snikvariant" som jag tycker verkar vettig 8)

En V40 D2 94G med Kinetic
Tillval: Teknikpaket med High performance 7" (7900kr)
Tillval: Parkeringsvärmare Volvo on call (8900kr)

Då får jag alltså en bil med 16" Alu-fälgar, keyless, VOC samt integrerad bluetooth som jag förstår det (där man kan både prata i telefon via högtalarsystemet likväl som att streama musik).

Totalpris 256.800kr (listpris).

Hur mycket bör man kunna få ner det priset hos Volvo-handlaren?
santander skrev:Tack för många bra svar.

Jag har nu fått ihop en "snikvariant" som jag tycker verkar vettig 8)

En V40 D2 94G med Kinetic
Tillval: Teknikpaket med High performance 7" (7900kr)
Tillval: Parkeringsvärmare Volvo on call (8900kr)

Då får jag alltså en bil med 16" Alu-fälgar, keyless, VOC samt integrerad bluetooth som jag förstår det (där man kan både prata i telefon via högtalarsystemet likväl som att streama musik).

Totalpris 256.800kr (listpris).

Hur mycket bör man kunna få ner det priset hos Volvo-handlaren?
Jag har inte köpt några nya privata bilar på länge, men som tjänstebilsåkare brukar det vara kutym med cirka 8% på grundpriset och 10% på extrautrustningen. Med lite tur minus 20000:-...
av Raymond
mstrandbo skrev:Raymond: Jeg har ikke VOC, men har handsfree BT og streaming av musikk.. Har da HP Multimedia 7".

Så jeg skjønner heller ikke hva den ettermonterte varianten er god for.
My bad, jeg hadde en liten hjerneslipp! Tidligere så var det vel på det helt laveste stereopakkene at BT modulen ikke var med i systemet. Da kunne man få ettermontert en "løs" tilleggsBT. Selvfølgelig kan man ha BT uten att man har VOC, men uten at jeg vet det sikkert kan det være slik enda at BT mangler helt på den aller enkleste stereovarianten.
mgmannen skrev:
Jag har inte köpt några nya privata bilar på länge, men som tjänstebilsåkare brukar det vara kutym med cirka 8% på grundpriset och 10% på extrautrustningen. Med lite tur minus 20000:-...
20000kr på mitt pris skulle ju landa runt ca8%.

Men brukar man då bättre eller sämre rabatt som privatperson?
Användarvisningsbild
av Avuriel
När jag lade min beställning i april 2012, bland dom första att beställa i Sverige så fick jag efter en del pillande med listan ut nästan 7%
Alltså listpris 340201 och rabatt på 21801, Slutpris 318400
Motsvarande 6,84%

Efter den förhandlingen var jag relativt nöjd med att jag fick en hyfsad rabatt utan att behöva verkligen slåss för det. En bra mellanlandning enligt mig. Så det går säkert att krama ut mer utan större bekymmer om man kan och är van köpare.
santander skrev:
Men brukar man då bättre eller sämre rabatt som privatperson?
Som företag har man oftast ram-avtal på 8-10 % rabatt. Som privatperson gäller det att man köper en bil som är "kall", dvs att modellen inte säljer bra, motorn du väljer inte är intressant, eventuellt att det är en s.k. lagerbil, en som redan är tillverkad och "tar plats på hyllan". Men 7-8% borde du kunna pressa tycker jag. Åk gärna runt och pressa ÅF, vissa kan vara mer intresserade av att pruta.
Användarvisningsbild
av Mawa71
Jag brukar oftast få till en rabatt på mellan 10-12% på bilens totala pris, så även på vår nya V40 som levererades i slutet på augusti.

Var tydlig med att du tänker köpa men att för att du ska göra det hos den handlaren så får de ge dig ett bra pris. Ett tips kan vara att låta två eller tre olika handlare buda mot varandra, det brukar ge ganska bra effekt.
av perhall
Om man orkar fungerar ju "omvänd auktion" bra. Man begär in offert från fem handlare, sen pressar man dem tills de hoppar av. Antingen tror de dig inte till slut eller så tycker de att det blir för billigt. Min pappa har alltid gjort det när han har köpt bil och det har gett mycket bra priser. Funkar även om man har inbyte men då måste man åka och visa sin bil på fem ställen först. Ofta är ju bilhandlare, oavsett kall eller varm modell och oavsett konjunktur, sugna på affär, om man inte har en iskall Peugeot 607 2,2 bensin automat guldmet 21 000 mil 09:a i inbyte. /PH

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]