Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Helt fantastiskt att man börjar kräva omvänd bevisföring här. Utgår från att folk säljer stulna delar. Vet ni, de som klagar är kanske tjuvar egentligen. Sura över att det säljs lagliga grejer. Kan ni bevisa att ni inte är de som i själva verket stjäl grillar och sedan langar vidare till nån hälare? Va? Va? Va?

Och så tjafs om polisanmälan?

"Hej är det polisen?"
"Ja"
"Jo, Nisse Nilsson säljer volvogrillar på Blocket, Jag tänkte anmäla honom eftersom det stjäls många såna och hans är säkert stulna de också."

Om nu den här säljaren har lämnat ut sina uppgifter, ring då och kolla om det stämmer innan ni bölar som barnungar. Det ni sysslar med liknar ju nästan förtal.
Brottsbalk (1962:700)
Kap5
1§ Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

2§ Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada

3§ Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.

Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

5§ Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får åklagaren väcka åtal om detta av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser

1. förtal och grovt förtal,

"" Kommentar ""
För att räknas som förtal ska uttalandet vara avsett att skada en levande människas (om död se 4 §) anseende hos andra, med hänsyn tagen till den krets offret tillhör. Uppgiftslämnandet ska typiskt sett leda till skada men skada behöver ej ha uppstått. Att uttala sig för myndigheter är straffritt om man måste, exv vid en rättegång. Gamla glömda saker är ej OK att lyfta fram såvida de inte exv omtalas i tidningar. En tidigare dömd som avtjänat sitt straff får inte utpekas för samma sak igen om det inte är försvarligt. Försvarligt kan det vara då en person som tidigare dömts för en sak, beter sig på ett sådant sätt att det kan finns risk att den kan komma att göra samma sak igen. Det är hur uttalandet subjektivt sett kan uppfattas när det förmedlas som är det avgörande om ett brott föreligger. Jämför förolämpning 3 §.
Till BOEBBE
Du och din farsa...
, stulen kamera utan kvitto. Köp el sälj inget till bedragaren Kommentar: Dålig köpare betalade alldrig varan trots fler påminnelse Köpare:Boebbe(-1)2012-07-2

Är det är ett r paket???????

Du verkar misstänka alla ....

schizofreni har du hört talas om det ???

Det finns lite mer info om var vän Boebbe

HAN VERKAR HA SIN EGEN HEMSIDA .....

http://www.xn--vemsljer-3za.se/3153983/Boebbe

http://www.xn--vemsljer-3za.se/168483/1q2w
Senast redigerad av 1 dominik232323, redigerad totalt 0 gånger.
Låser pga pajkastningren som pågår nu. Vi kommer diskutera hur denna tråd ska fortsätta i forumledningen.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]