Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vadfinns
Vi ska byta bil och det blir en v70 av nyare modell, -11 eller -12
Vilken motor bör jag välja om vi primärt vill åka så billigt som möjligt? Vi kör ca 1500 mil/år
D3, 2,4D, 1,6D DRIVe, Bi-fuel, D5
Vad betyder D4ccv när det står så runt en 1,6 DRIVe?

Vilken utrustningsnivå är "bäst" Summum eller Momentum?

Kan ju ställa frågan om någon ändå har ett svar. Om vi ställer samma fråga gällande XC90, finns
det ett sådant alternativ, vi vill då ha sjusitsigt.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är en D5 du ska ha. Grannarna måste man kunna impa lite på och så ser det bättre ut när du lämnar och hämtar grabbarna vid skolan.

Nej men allvarligt, en femcylndrig diesel kan ja tycka. Dom är bra alla tre. D3 kan ha svårare att komma iväg vid rödljusen på tvåans växel annars är den kanon.
Användarvisningsbild
av MartinS
T4 kanske?

/Martin
Användarvisningsbild
av V9097
Nu ver jag inte vilken budget du har, men jag skulle satsa på en 2,4D 2010, D3 2011 eller D3 2012 om du vill åka diesel, trevligare än D2 och drar inte så värst mycket mer. D2 har dessutom haft kvalitetsproblem med bränslespridare och EGR-ventiler.

Med din körsträcka kanske du ska överväga bensin eller bensin/etanol, i så fall är T4/T4F inte alls så dum.

Du kan också få bra erbjudanden på splitter nya lagerbilar, och få både vinterdäck och fri försäkring i 3år på köpet. Det börjar bli sista rycket nu på modellår 2013, så det finns eventuellt en aning prutmån även på kampanjbilarna.
av JohnB
Skippa D2:an. Min 1.6 drive snittar över halvlitern och ska man komma under krävs lätt fot på gasen och max 90 och inga kraftiga accelerationer och då har jag en C30 som är mycket lättare än en V70. Jag skulle inte köpa samma bil i dag utan ta en med större motor då förbrukningen verkar vara ungefär samma om man kör hyffsat lugnt.

/John
av Rådlös
Är du medveten om att det finns fem (5) tankstationer för fordonsgas norr om Uppsala? Och dom ligger inte så nära varandra att du kan köra emellan dom på samma gasfyllning.
Kör du enbart i dom tättbefolkade områdena, inte det inre av Småland, av södra Sverige, så kan du fundera på en Bi-Fuel. (Om du nu vill offra bagageutrymmet i en V70?)
av dst02
De 5 cylindriga dieslarna har väl 3000 mils serivceintervall eller ett år så kör ni 1500 mil får du ändå göra 3000 mils service vilket väl kan ses som onödigt? Skulle nog valt T4/T4f istället.

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]