Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
hhedstrom2369 skrev:Är det någon som vet varför man inte kopplar in parkeringsbromsen så fort man stänger av motorn?
Det kommer. Håller med om att funktionen borde funnits från början. Och att placeringen lämnar en del att önska.

Orkade inte plöja igenom hela tråden så möjligen har frågan redan besvarats. Någon i början av tråden undrade varför man tryckte på knappen för att ansätta och drog för att lossa. S80 MY07 hade manuell eller elektrisk parkeringsbroms. Designen av den manuella är likadan som på XC90. Man trampar på pedalen för att ansätta och drar i handtaget för att lossa, precis som Mercedes. Elknappen fick samma logik, tryck för att ansätta, drag för att lossa.
av Ron
Någon frågade om att byta klossar och det är inte konstigare en på en hedrelig gammal bil... måste bara "nollställa" handbromsen manuellt fört, kommer till och med en manual för detta till bromsoken... själv var jag skeptisk till den elektroniska handbromsen innan jag köpte en v70 08, handbromsen gick sönder på min (självklart i åtdraget läge) en vacker dag och man svor ju lite... grinig som man är vägrade jag att lämna in bilen då jag vill fixa allt själv så jag river ner och lossar det å blir faktiskt riktigt imponerad av systemets uppbyggnad.... skulle aldrig vilja ta i en vajer igen... hur lätt som hälst att laga grejjer på denna pärla till bil.. skall ju tillägga att jag köpte bilen snorbilligt med 49000 mil, har avverkat 4000 mil till på ett år nu och fungerar och känns som en ny bil än... vad det gäller att bygga en extra knapp till att aktivera parkeringsbromsen ser jag inte det minsta bekymmeret med.. kan konstruera något och lägga upp bild s r på om det finns intresse bara man vågar pilla litemed bilen så..:)
Mvh Robin
Användarvisningsbild
av tomBer818
tomBer818 skrev:Har en V70 -09 2.0F, när jag startat bilen häromdagen kom det upp "parkeringsbroms service erfodras" + "parkeringshjälp service erfodras", så de fungerar ej, jag hade bilen i garaget å brukar aldrig lägga i handbromsen där inne just ifall det skulle hända något med handbromsen så lär det väl bli svårt att få ut bilen. När jag kört en bit märkte jag också att farthållaren inte fungerar. Någon som varit med om liknande?

Har haft bilen på verkstad nu, det var en styrbox till handbromsen som var paj. När den byttes försvann problemen med farthållaren och parkeringshjälpen också.
Användarvisningsbild
av MartinS
tomBer818 skrev:
tomBer818 skrev:Har en V70 -09 2.0F, när jag startat bilen häromdagen kom det upp "parkeringsbroms service erfodras" + "parkeringshjälp service erfodras", så de fungerar ej, jag hade bilen i garaget å brukar aldrig lägga i handbromsen där inne just ifall det skulle hända något med handbromsen så lär det väl bli svårt att få ut bilen. När jag kört en bit märkte jag också att farthållaren inte fungerar. Någon som varit med om liknande?

Har haft bilen på verkstad nu, det var en styrbox till handbromsen som var paj. När den byttes försvann problemen med farthållaren och parkeringshjälpen också.
Jag undrar vad det egentligen är som går sönder i dessa styrboaxar, det verkar ju inte helt ovanligt och de är ju inte billiga direkt. De borde ju gå att laga kan jag tycka?!

/Martin
av volvoc70cab
På en XC60 lossnar handbromsen då man startar och kör iväg av sig självt. Behöver endast använd knappen då jag vill använda mig av handbromsen. Vidare så använder jag aldrig handbromsen under längre resor till södern.
av mattish
volvoc70cab skrev:På en XC60 lossnar handbromsen då man startar och kör iväg av sig självt. Behöver endast använd knappen då jag vill använda mig av handbromsen. Vidare så använder jag aldrig handbromsen under längre resor till södern.
Ja det gör den på V70in också... Eller är det något speciellt förfarande på XC60?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Så fungerar den elektriska parkeringsbromsen på alla Volvo. Att den släpper automatiskt när man kör iväg alltså.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Så fungerar den elektriska parkeringsbromsen på alla Volvo. Att den släpper automatiskt när man kör iväg alltså.
av oldtimersmc
Ron skrev:Någon frågade om att byta klossar och det är inte konstigare en på en hedrelig gammal bil... måste bara "nollställa" handbromsen manuellt fört, kommer till och med en manual för detta till bromsoken... själv var jag skeptisk till den elektroniska handbromsen innan jag köpte en v70 08, handbromsen gick sönder på min (självklart i åtdraget läge) en vacker dag och man svor ju lite... grinig som man är vägrade jag att lämna in bilen då jag vill fixa allt själv så jag river ner och lossar det å blir faktiskt riktigt imponerad av systemets uppbyggnad.... skulle aldrig vilja ta i en vajer igen... hur lätt som hälst att laga grejjer på denna pärla till bil.. skall ju tillägga att jag köpte bilen snorbilligt med 49000 mil, har avverkat 4000 mil till på ett år nu och fungerar och känns som en ny bil än... vad det gäller att bygga en extra knapp till att aktivera parkeringsbromsen ser jag inte det minsta bekymmeret med.. kan konstruera något och lägga upp bild s r på om det finns intresse bara man vågar pilla litemed bilen så..:)
Mvh Robin
Ron Berätta hur man gör, ex hur "nollställer" man handbromsen vi är många som undrar, vill inte flås av volvo i onödan om man kan fixa det i egen regi. Lägg upp en tråd "hur byter man bakbromsar" (elman)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]