Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Brosans 745:a (-87:a)läcker kylarvatten! Problemet är att vi inte hittar källan. Ingen av slangarna läcker, inte heller värmeventilen i kupén, bytt nyligen, inte kylaren, inte vattenpumpen, inte röranslutningen bakom vattenpumpen.
Det enda jag kan tänka mig är att vatten trycks ut genom locket på expansionskärlet. Varför jag säger så beror på att när jag körde motorn igår och hade locket till expansionskärlet borttaget så bubblade det till och kom luft då och då. Detta upphörde efter ett tag.
Vad säger ni?
Användarvisningsbild
av lennarte
Otur, topplockspackning. Tur, du fyller på för mycket vatten när du fyller på, eller att locket är fel på
Ett enkelt sätt att kolla packningen är att varmköra utan locket fastskruvat riktigt. Låt bilen stå på tomgång, fyll vatten ända upp till kanten. Är motorn riktigt varmkörd ska nivån vara konstant (rör inte gasen). Om det skulle börja rinna över efter ett tag. för att sedan sjunka undan är det stor riksk att kompressionen läcker ut i kylarvattnet (packning trasig). Om det skulle "dutta" lite vatten över kanten gör inget, nivån stiger av värmen. Om det rinner över en större mängd följt av att det sjunker undan efteråt är det packningen

Mvh
Lennart
av joakimahlen
kolla så slangklämmorna sitter ordentligt åtdragna ! när slangarna blir varma expanderar dom och då läcker det ut mer vatten än man tror... har hänt mig flera gånger !
av jaka
Hej!
Tack för svaren!
Det som talar mot trasig topplockspackning är att oljan inte är ljusbrun utan som den ska vara svartbrun.
När man fyller upp expansionskärlet med locket avtaget och motorn igång så stiger nivån lite.Men det rinner inte över! Men det kom luft uppbubblande! Kan det vara så att man måste lufta systemet när man bytt kylare?? Brorsan bytte kylare för ett år sedan.
Användarvisningsbild
av lennarte
jaka skrev:
Det som talar mot trasig topplockspackning är att oljan inte är ljusbrun utan som den ska vara svartbrun.
När man fyller upp expansionskärlet med locket avtaget och motorn igång så stiger nivån lite.Men det rinner inte över! Men det kom luft uppbubblande!
Vi "pratar" inte om vatten i oljan, utan om att kompressionen läcker ut i vattnet. Du måste fylla ända upp om du ska kunna se små läckor. Ser du luftbubblor i expansionskärlet ändå är nog toppackningen "körd".

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Nej! Det finns inga luftbubblor i vattnet (i expansionskärlet).Det kom bara en elelr två stora luftbubblor upp ur vattnet i expansionskärlet när man tryckte på slangarna till kylaren.
Färgen på oljan är också den bra (mörkbrun) så någon trasig topplockspackning tror jag inte på. Då skulle oljan vara mer ljusbrun och vattnet i expansionskärlet vara brunaktigt.
av enduro
man ser väll annars under oljelocket om de är en vit sörja där.

kollat om de är nån spricka under kärlet?
hadde de problemet ja med med att den läckte fast ja inte såg vart nånstans,och då vare en spricka under behållarn.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]