Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Man kan tycka att bilprovningen borde vara mer uppmärksamma vid en registrering av utländskt fordon.
Det ligger ju även i deras intresse att ha funktionsdugliga & säkra bilar på våra vägar kan jag tycka.

Tittar man på de bilder av bilar som blivit skrotade och sedan reparerade så kan jag inte förstå hur man inte skulle märka det vid en mer noggran undersökning / registreringsbesiktning. Eller tittar de helt enkelt inte på sådana saker och bara kontrollerar att alla papper är i ordning?

Om man nu märker att detta är ett ökande problem så är det bäst att försöka stoppa bilarna innan de tas i trafik här, vad jag förstått är det bara Litauen och kanske resten av baltländerna inom EU som tillåter registrering av tidigare salvage klassat fordon, borde vara lättare för besiktningsmännen att sortera ut dem som då kan ha en dålig bakgrund.
Det är en arkikel i ämnet i dagens Sydssvenskan. De skriver att bilarna repareras i Litauen med delar från stulna bilar. Eller så byter de indentitet på stulna bilar. De nämner också att rattstängerna kan vara styva så att de spetsar föraren vid en eventuell krock. Som Andreas säger så kan de sakna krockkudde. Denna hantering är naturligtvis olaglig. Det är alltså frågan om organiserad brottslighet. Om man köper en sådan bil riskerar man alltså att stödja organiserad brottslighet. Bifogar en länk där den intresserade kan läsa.

http://mobil.hd.se/landskrona/2011/08/1 ... -pa-vagen/
poker skrev:Jag har en import men den är shysst som tur är.
Köpt från GBG och det finns en tråd om det företaget.

Kolla alltid med carfax.
Genom carfax kan du se om bilen varit krockad och en massa bra info som mätarställning mm.
Hade jag satt i system att kränga uppiffade vrak så hade jag självklart sett till att även kränga en och annan fin bil med schyst bakgrund. Jag hade till och med kunnat tänkt mig att kränga den förlust bara för att kunna få några nöjda kunder att hänvisa till och använda dem som referenser. När vwrksamheten sedan granskas och ifrågasätts så hade jag stått där och verkat oförstående och pekat på dessa fina bilar och hur nöjda dessa kunder vart. Man får inte vara dum när man skall ägna sig åt bedrägeri :D
Anledningen till att dessa bilar skrotas i USA är försäkringsbolagen skäck för att bli stämda. Tänk er att en av försäkringsbolaget lagad bil åter igen krockar och att exempelvis airbagen efter reparationen ej skulle fungera. Föraren blir skadad. Då blir försäkringsbolaget stämt av bilägaren på en massa miljoner. Därför går gränsen tidigt i USA för vad man anser reparerbart.
Sedan är det ju tråkigt att det finns en laglig bakdörr för skrotade bilar genom Litauen in i Europa. Jag läste att ca 25% av Amerikabilarna är f.d. skrotbilar.
av Kena
llesrof skrev:
Kena skrev:Jamen varför finns dessa firmor? jo för att vi svenskar aldrig lär oss att vara kritiska. Vi vill göra klipp, tjäna snabba pengar och ha en finare bil än grannen...till ett superpris. Vad vi aldrig, verkar det som, lär oss är att om det är för bra för att vara sant så är det så också. Se bara på hur många som fortfarande blir lurad på säljsajter och sätter in pengar på ärlige bengans konto för saker som sedan aldrig dyker upp. Man vill göra klipp, men de enda som gör klipp är de som lurar folk.
Vi svenskar..? Till skillnad mot..? Jag är rätt övertygad om att fusk och mygel är ett internationellt fenomen
Ja, jag har ingen aning om hur det fungerar i våra grannländer ;-//
Samma regler gäller för alla EU länder vad gäller registrering från USA. Förutom Litauen...
Tiden är förbi när vi kan lita på samhället som skyddsnät. Reg.besiktningen är ett pappersarbete och garanterar ingenting mer än att bilen, vad de kan se mostvaras av dokumententen. Att de skulle börja skruva sönder bilen för att kontrollera om airbagen för 15.000:- är ersatt av ett motstånd för 1:- ellar ta bort paneler för att kolla rattstång, kan vi inte förvänta oss. De är t.o.m. rädda för att röra någonting överhuvud taget, detta kan leda till att de blir anklagade för att fördärvat något. Här gäller det nog mer för bilköparen att kontrollera. Vad jag läst så är Carfax mycket användbart på just amerikanska bilars historia.

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]