Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Olle.H
Har tröttnat på att volymen alltid är sänkt när jag startar min XC60 -13 med PS. Eftersom jag lyssnar en del på ljudböcker via bluetooth missar jag alltid några meningar innan jag kommer på att höja volymen. Har nu ändrat inställningarna på equalizern och satt alla fem banden mellan medium och max. På så sätt får jag mera lagom volym från start. Har dock en fundering på om jag får samma sak som höjning av volymen eller får jag en mera "vågformad" ljudkurva med toppar på de höjda frekvenserna? Rent subjektivt låter det mycket bra, kanske är nyhetens behag som lurar mig men jag tycker t o m det låter bättre än innan... Vad tror ni?
Ja du får en något vågig frekvenskurva, men för ljudböcker som är inlästa kanske det fungerar utmärkt.
De högsta och lägsta frekvenserna du kan justera i EQn har ingen större påverkan på uppläsarrösten.

Allt med ljud är personligt, tidigare erfarenheter, sen har vi olika hörsel alternativt hörselskador som påverkar och inverkar på vårat ljudintryck.
En helt rak frekvensåtergivning i rum/bilkupén låter sällan jättebra utan det behövs lite "vågor" men som du har det nu blir det kanske hela havet stormar.

Detta har börjat hända min v70 -12.. byt[…]

Broms höger fixas aldrig

Det händer att slangarna kletar igen på[…]

Då är det lättare att bara sä[…]

Har åtgärdat den med 556!